Smoothie-ohjeita!

Myös niiden ruokapäiväkirjojen perään on vuositolkulla kyselty, mutta
valitettavasti moisia ei tulla täällä näkemään ihan paristakin syystä..
Ensinnäkin oon maailman huonoin ihminen muistamaan tarkalleen mitä ja
paljonko päivän aikana syön ja toisekseen, ihmiset ovat erilaisia ja
kuluttavat eri tavalla, joten itse en ainakaan lähtisi ottamaan mallia
kenenkään muun ruokavaliosta, saati sitten haluaisi, että kukaan ottaa
mallia mun syömisistä.

Mutta noin kiteytetysti vedän aamulla yleensä
smoothieta, jonka hurautan sauvasekoittimella. Teen noita yleensä aika ison satsin, josta riittää vielä iltapäiväksikin ja ehkä vielä seuraavaksi aamuksi juotavaa ja yleensä tungenkin noihin usein kaksi purkkia rahkaa, jotta smoothie täyttäisi mahdollisimman paljon. Ennen lisäilin smoothieisiin myös kauraleseitä, mutta nyt en ole hetkeen muistanut niitä leseitä ostaa, joten on jäänyt väliin..

Reseptit vaihtelevat ajoittain, mutta tässä muutama lemppari:


Mango-kiwismoothie
 – Pakastemangokuutioita, 0,5-1 pussillinen
– Kolme kiwiä
– 1-2 maitorahkaa (250g)
– Maitoa sen mukaan, kuinka juoksevan koostumuksen haluaa

Mango-ananassmoothie
– Pakastemangokuutioita 0,5-1 pussillinen
– Purkki säilykeananasta (tietty myös tuore passaa :D)
– 1-2 maitorahkaa (250g)
– Maitoa oman maun mukaan

Mansikka-banaanismoothie
– Pakaste/tuoremansikoita
– Banaani
– 1-2 maitorahkaa
– Maitoa oman maun mukaan
– Lisäksi oon yleensä heittänyt tän joukkoon tommosta proteiinijauhetta (vadelma, mutta tietty varmaan mansikka kävisi paremmin) nostamaan proteiinipitoisuutta, eli tämmöinen toimii varmasti oivallisesti palautusjuomana treenin jälkeen! 🙂

Marjaprotskusmoothie (tää ja ylempi on mun versioita Boostin Gym Junkiesta :D)
– Marjoja (pakaste tai tuore), yleensä mansikkaa, mustikkaa, vadelmaa
– 1-2 maitorahkaa (250g) (ei tsiisus, huomasin että olin kirjottanut joka maitorahkan perään 250mg, aika reippaasti tulisi noilla mitoilla rahkaa :D)
– Maitoa oman maun mukaan
– Protskujauhetta (mansikka, vadelma…vanilja?) noin 1-2dl

Ja Rainbow:llaha on olemassa näitä valmiita smoothie-ainespusseja pakasteena, joita on pari kertaa tullut ostettua, koska noissa on mukana myös papaijaa. Noi hedelmät on pikottu valmiisiin annospusseihin, josta ne voi suoraan heittää blenderiin, hinta näissä on mun mielestä kuitenkin aika korkea, jos nyt vertaa siihen että ostaa sen mangokuutiopussin ja ananaspurkin erikseen 🙂

Kaikki näistä ovat siis ilman lisättyä sokeria, mikä on tietty plussaa, vaikken itse henk.koht käytäkkään sokeria mihinkään. Ja toki ananas makeuttaa ihan kivasti 🙂 Ennen käytin smoothieihin myös Valion maustamatonta jugurttia rahkan lisäksi, mutta en muuten syö juguja, joten oon nyt korvannut sen maidolla. Yks jugu-pitoinen smoothie-lemppari on muuten myös karpalo-vaniljajugu-smoothie! Maitorahkaa, karpaloita ja vaniljajugua sekaisin, tosi hyvää! Toi vaniljan makeus kumoaa taas ton karpalon kitkeryyden, kannattaa testata jos on enemmän jogurttien perään.
Kai näitä ohjeita olisi vielä enemmänkin, mutta just nyt ei tule muita mieleen! Kertookaahan mielipiteitä, jos testailette. Eteenkin mango-kiwismoothie on ihan mun lemppari 🙂

7 Replies to “Smoothie-ohjeita!”

  1. Kannattaa kokeilla joskus ihan tuoreistakin raaka-aineista tehtyä smoothieta, esim. vesimeloni-mansikka on ihan taivaallista! Ja tuore ananaskin tuo makuun ihan eri ulottuvuuden kuin purkkiversio. 🙂

    1. Täysin totta, se on vaan niin paljon työläämpää! 😀 ja tuoreet mansikat on ainakin vielä niin kamalan kalliita, ettei kovin paljoa raaski ostaa!

  2. Kiitos smoothievinkeistä! Tuo tuore ananas kyllä muuttaa smoothieissa paljon, jos vaan jaksaa pilkkoa. 🙂 Tykkään itse paljon mangon ja ananaksen yhdistelmästä, mutta harmi kun mangoja on vaikea löytää sopivan kypsinä mistään. Ootko kokeillut tehdä smoothieita ilman maitotuotteita vai onko rahka vakioraaka-aine? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *