5 syytä lähteä lenkkipolulle

Eilen mietiskelin juoksulenkin jälkeen, että mitä ovat ne asiat jotka useimmiten saavat minut sitomaan juoksulenkkareiden narut ja lähtemään lenkille.. Kokosinkin niistä top5-listan 🙂

1. Hyvä seura

Itsestäni ainakin tuntuu, että kiireet vievät usein vapaa-ajasta suurimman osan tai useimmiten ainakin keksii aina sen saman jatkuvan kiireen tekosyyksi sille, ettei yksinkertaisesti (muka ainakaan) ole aikaa nähdä ystäviä. Päivät kun menevät töissä, on kotonakin ehdittävä kuitenkin hoitaa ne arkiaskareet, käyttää koirat, käydä salilla, syödä. Blaah. Itselläni tuppaa usein olemaan niin, etten ihan oikeasti edes muista ottaa yhteyttä ystäviin ja kysellä kuulumisia, kunnes sitten herää siihen, ettei ole lähiaikoina oikeastaan ehtinyt näkemään ketään. 
Voin väittää, että näen omia ystäviäni useimmiten juuri lenkkeilyn parissa. Mikä onkaan sen parempaa, kun saada liikunta ja kuulimiset vaihdettua samalla?! 😉 Omaa vakkarikalustoani koiran lisäksi ovat lenkkipoluilla joko Jutta tai Meri, tai oli kunnes tämä karkasi Balin aurinkoon (!!!). Mikset seuraavalla kerralla pyytäisi ystävää mukaasi pururadalle vaihtamaan kuulumisia ennen ilta-askereita?
2. Söpöt ja laadukkaat urheiluvaatteet, sekä kengät

Ostin taannoin syksyllä Kalifornian reissulta uudet koralliset juoksulenkkarit Niken kaupasta, edullisesti kun Jenkeistä sai. Totesin jo kesällä, että vaikka Nike Free:t ovatkin jalassa aivan loistavat, eivät ne enää palvele täydellisesti sen pituisilla juoksulenkeillä mitä nykyään on tapana juosta. Juoksumatolla juoksuun, lyhyemmillä noin 5km juoksuilla ja kaupunkiliikkumiseen kengät toimivat edelleen loistavasti. Mikä riemu olikaan ostaa täydellisesti istuvat ja laadukkaat uudet lenkkarit, joilla askel on kuin pilven päällä juoksisi! 😀 Jo pelkästään lenkkarit saavat motivoimaan lähtemään ulos (kiva värikään ei ole miinusta). 
Vuosia sitten ajattelin, että aivan se ja sama millä retkuilla vetää juoksilenkit, mutta sen jälkeen kun aloitti aktiivisemman lenkkeilyn 4v sitten on huomannut, kuinka paljon ne urheiluvaatttet kuitenkin tuovat motivaatiota liikuntaan. Mistä tulikin mieleen, kuinka tekisi mieli käydä ostamassa uudet juoksutrikoot!

Koralliset Niken LunarGlide 5:set ovat olleet kovassa käytössä syksyn jälkeen! 😉

3. Oma aika ja hyvä musiikki

Vaikka lenkkeily ystävän seurassa onkin parhautta, on välillä ihana lähteä lenkille yksinkin. Musiikki soimaan ja ajatukset jylläämään. Juoksu on itselleni ”omaa aikaa” parhaimmillaan; saa käsiteltyä asioita mielessään tai sitten vain keskityttyä siihen juoksemiseen ja nollattua kaiken muun mielestä. Ennen olin aktiivisempi latailemaan musiikkia vanhalle iPodille ja silloin jo uusi hyvä soittolista sai lähtemään lenkille! Voi niitä aikoja 😀 Pitäisi saada koottua puhelimeen taas legendaarisia soittolistoja lenkeille.
4. Harjoittelun edistyminen ja seuranta

Itse olen jo vuodet seuraillut omaa liikkumistani ja juoksua, ensin Nike+ iPod-anturalla ja nyttemmin lähivuosina SportsTrackerin avulla (puhelimeen ladattava apps, muistaakseni vielä ilmainen?!). Itse saan huisisti enemmän irti lenkkeilystä kun saan seurattua kuinka usein liikun, kuinka pitkiä matkoja, kuinka pitkään ja kuinka nopeasti. Nytkin saan helposti laskettua, että viikon sisällä on tullut juostua n. 21km keskimäärin 8,7km/h. Itse pidän oman suoriutumisen seurantaa kannustimena. Kun saa tietyn pituisen matkan juostua, tavoittelee tietysti seuraavalla kerralla entistäkin pidempää ja nopeampaa juoksua 😉 
Olen huomannut, että vuosien varrella entistä pidemmät lenkit ovat alkaneet tuntua ”minimivaatimukselta”. Alle 5km lenkkejä en enää edes laske ”kunnon liikunnaksi” ellen yhdistä sitä salitreeniin, jollekulle toiselle 4-5km voi taas olla jo hyvä saavutus, kolmas taas tavoittelee 20km juoksu-urakkaa. Toiset sitten taas mittaavat suorituksen ajassa, eivätkä matkassa. Jotkut eivät välttämättä pidä mitään kirjaa. Itse pidän hyvänä keskivertona noin 7-10km juoksuja, päivästä ja reitistä riippuen. Tykkään myös seurailla muiden lenkkipäivityksiä esimerkiksi Instagramista tai Facebookista, henk.koht koen ne aina tsemppaavina omaankin liikkumiseen!

5. Hyvä olo!!!

Vaikka pitkän työpäivän päätteeksi tekisikin mieli hautautua ennemmin sohvatyynyjen sekaan kuin lähteä ulos pimeälle juoksupolulle, en voisi sanoa että lenkille lähtö olisi kertaakaan kaduttanut. Se kannattaa aina! Hassua, kuinka rankka juoksutreeni ihan oikeasti tuo lisää energiaa, vaikka päivän päätteeksi olo onkin ennen lähtöä ollut kuinka väsynyt tahansa. Ja se lenkin ja suihkun jälkeinen hyvän olon tunne on todellakin priceless!!

Vaikka itsellänikin talviväsymys useimmiten vaivaa, en aio antaa sen tänä vuonna lannistaa, vaan uhmata vastaväitteitä ja lähteä sinne lenkkipolulle tai kävelemään, vaikka keksisi juuri sillä hetkellä kymmenen syytä olla lähtemättä.

Saavatko samat syyt teidätkin pimeinä iltoina lenkkipolulle? 🙂
Useimmat kuvat www.weheartit.com

8 Replies to “5 syytä lähteä lenkkipolulle”

  1. Hyviä syitä kyllä! 🙂

    Missä kaupungissa asut? Mitä töitä teet? 🙂

  2. Itse en ole koskaan pitänyt juoksemisesta. Veren maku suussa tuli koulun pakollisilla tunneilla juostua, mutta vaikka salilla ahkerasti kävinkin, en vaan ns. oppinut juoksemaan. Nyt olen pikkuhiljaa opetellut. Ensin muutaman kilometrin kävelystä siirryin parin kilsan juoksulenkkeihin. Ihana huomata viikko viikolta miten jaksaakin hieman pidempään, veri ei maistu suussa, jalat eivät meinaa pettää alta ja hengitettyäkin pystyy. 😀 5km juoksulenkki on vielä haaveissa, mutta tosiaan se pari km menee jo. Ehkäpä kesällä pystyn juoksemaan helposti tuon seiskankin. 😉 Jostain se on vaan lähdettävä…

    1. Kuulostaa kuule aivan mulle joskus aikoinaan! 😀 Mutta siitä se sitten jotenkin lähti, juurikin asteittain ja jopas jotain, pian pitkätkin lenkit luontuvat aivan itsestään. Ihan superpaljon tsemppiä sulle juoksutreenien kanssa! 🙂

  3. jos kuvassa olevat pinkit free run:it ovat sinun, oletko mistä hankkinut ne? (:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *