Bloggaajat ja somevaikuttajat, halpatyövoimaa vai markkinoinnin avainpelaajia?

Bloggaajana on päässyt olemaan ihan mielenkiintoisessa asemassa tässä maailman somemyllerryksessä. Nimittäin nähnyt käytännössä koko sosiaalisen median elinkaaren tähän päivään saakka. Mietin usein, kuinka erilainen some ja yleisesti blogimaailma olivat vielä ihan muutamiakin vuosia sitten. Instagramissa ei ollut kaupallisuudesta tietoakaan ja Facessakin oltiin pääasiassa sen oikean yhteisöllisyyden tähden, ei niinkään markkinoimassa itseään. Markkinoinnin maailma on totisesti mullistunut sen jälkeen kun blogit yleistyivät ja sitten tulikin koko muu some perässä. Eipä monella yrityksellä olisi tullut vielä 10 v taaksepäin mieleenkään käyttää tuotteiden markkinoinnissa bloggaajia.

Silloin (ja siis vielä muutamia vuosia taaksepäin) ei juurikaan ollut saatuja tuotteita, kaupallisia yhteistöitä, vaan pääasiassa sisältö tuotettiin ”omatoimisesti”, eli ostit itse sinua kiinnostavan tuotteen ja kirjoitit siitä. Ja yleisesti kaikki ne ”mitä ostin tänään”-postaukset, haha! En ole tainnut nähdä blogeissa enää aikoihin. Voisin melkein sanoa, että kaikissa suuremmissa blogeissa (kun lukijamäärät liikkuvat tuhansissa) on nykyään mainontaa edes jossain määrin. Oli se sitten saatuja tuotteita tai palveluita, kaupallista sisältömarkkinointia tai mainosbannereitä, mainontaahan nuo kaikki ovat eri muodoissa. Kukapa nyt toisaalta kieltäytyisikään kiinnostavasta annetusta tavarasta sillä perusteella, että haluaa pitää bloginsa sataprosenttisesti mainosvapaana? Tai siis ehkä niitäkin saattaa löytyä, mutta uskoisin silti ilmaisen tavaran kiinnostavan ihmistä aina, onhan se nähty kuinka suomalaiset jonottavat jopa niitä ilmaisia ämpäreitä.. 😀

Joskus kuitenkin tuntuu, etteivät kaikki yritykset jotenkin tajua vaikuttajamarkkinointia vieläkään, vaan junnataan niissä perinteisissä kanavissa, jotka ovat jo melkeinpä kivikautisia. Onhan se tietysti totta, että vaikka blogimaailma ja sosiaalinen media noin yleisesti olisikin itselleen kuinka tuttu juttu tahansa, ei se tietysti välttämättä kaikille ole. Mutta jos itse olisin esimerkiksi yrittäjä ja haluaisin tuotteelleni näkyvyyttä, lähtisin ihan ensimmäisenä markkinoimaan juurikin blogien ja yleisesti somen kautta, enkä pistämään kymppitonneja suuren luokan mainontaan.

Sehän on selvää, että blogimainonta on huomattavasti kustannustehokkaampaa moneen muihin mainonnan kanavaan verrattuna. Siis jos suhteuttaa siihen, kuinka paljon esimerkiksi Helsingin Sanomissa tai televisiossa mainostaminen maksaa. Hesarin etusivun mainos maksaa edelleen nykypäivänä kalleimmillaan kymmeniä tuhansia euroja, joten yritysten jotka siihen ryhtyvät on oltava täysin varmoja siitä, että mainos tavoittaa juuri sen oikean kohderyhmän. Nimittäin yksi päivä, yksi sivu ja siinäpä se! Mielenkiintoista nähdä kauanko esimerkiksi sanomalehtimainonta pysyy sellaisenaan, ennenhän se oli ihan ykkösjuttu. (Siis joskus silloin muinoin…)

Omalla kohdallani ainakin koen, että sisältöpohjainen markkinointi on se juttu. Jos miettii siltä kannalta, millainen markkinointi tekee juuri itseeni parhaiten vaikutuksen. Enkä kyllä varmasti ole ainut! Tietty nämäkin vaihtelevat vähän sukupolven mukaan, eihän nyt varmasti kenenkään isoäiti lue blogeja tai selaa Instaa, vaan tottakai hakee aamulla postilaatikosta sen sanomalehden. Mutta varmasti jokainen voi tunnustaa googlanneensa joskus jotain tuotetta ennen ostopäätöksen tekemistä. Sehän on oikea jymypotti löytää tuotteesta blogipostaus, jossa oikea ihminen kertoo tuotteesta oikeita käyttökokemuksia. Veikkaisin, että ostopäätös on sen jälkeen melko helppo tehdä.

Otetaan esimerkkinä vaikka uusi kasvovoide, jota hehkutetaan ”maailman parhaimmaksi silottamaan ryppyjä”. Kumpaa uskot oikeasti ennemmin, yltiösanoin varustettua mainosta naistenlehen sivuilla vai bloggaajaa, joka testaa tuotetta ja kertoo, että ”Tässä kyllä todella saa euroille vastinetta!”? Toisaalta, monethan seuraavatkin blogeja juuri siksi, että saisivat hyviä vinkkejä vaikkapa juuri kauneustuotteista. Sehän esimerkiksi kauneusblogien idea onkin!

Nykypäivänä emämoka, jonka yritys voi tehdä on aliarvioida bloggaajien ja muiden somevaikuttajien vaikutusta digimarkkinoinnin pelikentällä. Nykyään kun kuluttajaystävällinen blogimainonta ja yleisesti sisältömarkkinointi voivat olla huomattavasti tehokkaampia keinoja, kuin perinteinen display-mainonta. Miettikää kuinka monta kertaa tv-mainos täytyy nähdä ennenkö se oikeasti vaikuttaa kuluttajaan ja on tehokasta (eli johtaa myyntiin)? Samalla kun yksi kuluttajaläheinen postaus blogissa tai Instassa tekee sen välittömästi. Naps vaan ja menestys on melkein taattu!

Levikki on tietysti ehkä laajempi valtaluokan mainonnassa (tosin nykyään monet blogit peittoavat jo pienemmät sanomalehdet lukijamäärillään), mutta harvemmin se  enää nykypäivänä on yhtä uskottavaa tai oikeasti kohahduttaa samalla tavalla, kuin kiinnostavan tuotteen oikeat käyttökokemukset oikealla ihmisellä. Hyvät jutut menevät helposti somessa ”viraaleiksi” eli leviävät kulovalkean tavoin, eikä muilla kanavilla juurikaan ole samanlaista vaikutusta. Semmoinen perinteinen suusta-suuhun informaatio kun ei leviä samalla vauhdilla, vaikka voikin tietyissä asioissa olla tehokasta.

Somevaikuttajat ovat omasta mielestäni yrityksille oikea lottovoitto! Ja sosiaalinen media noin yleisesti, miettikää kuinka laajasti ihan tavallisetkin käyttäjät antavat yrityksille ilmaista mainosta esimerkiksi Instagramissa? Nykyään kun kaikki merkitään hashtagein. Jos itse markkinoisin jotain tuotetta, niin ilman muuta lähtisin ihan ensin lähestymään somevaikuttajia. Oikea tuote ja oikea vaikuttaja, sehän vasta onkin parhaimmillaan täysin nappiin mennyt brändäys! Parhaimmillaan esimerkiksi blogiyhteistyö on todellinen win-win-tilanne kaikille osapuolille. Yritys saa tuotteelleen positiivista näkyvyyttä, mikäli bloggaaja sattuu tuotteeseen tykästymään, itse bloggaaja todennäköisesti tuotteen lisäksi myös rahallisen korvauksen tekemästään työstä mielekkään tuotteen parissa ja kuluttaja taas löytää toimivan tuotteen, jota kenties on etsinytkin. Kaikki siis voittavat!

Harvoinpa niistä negatiivisista jutuista välttämättä sanotaan ääneen, mutta niidenkin suhteen on somen voima kyllä valtava ja menee tietty yhtälailla molempiin suuntiin, niin positiiviseen kuin negatiiviseenkin. Esimerkkinä nyt vaikkapa huono palvelu. Siinä vaiheessa kun bloggaaja kertoo vaikka huonoista asiakaskokemuksistaan sadalle tuhannelle ihmiselle, voi sillä jo olla jopa kohtalokkaat seuraukset pienemmälle yritykselle. Verrattuna nyt sitten siihen, että kuulutat itse työpaikan lounaspöydässä, että olipas tympeä kassaneiti eilen Alepassa. Sillä tuskin on sen suurempaa vaikutusta kenenkään ostokäyttäytymiseen. Ehkä korkeintaan omaasi 😀

Itsellänikin on valitettavasti vuosien saatossa kokemusta siitä, kuinka välillä oletetaan että se, että pitää blogia, tarkoittaa automaattisesti sitä, että on samalla ilmainen äänitorvi kaiken maailman informaatiolle ja tuotteille. Bloggaajia saatetaan pitää ja kohdella ikäänkuin halpatyövoimana. Tai silloin kun ei oikeasti ymmärretä sen vaikuttajan vaikutusvaltaa. Saat esimerkiksi postissa kympin tuotteen testiin ja tavallaan oletetaan sinun käyttävän tuntitolkulla aikaa siihen, että postaat yksityiskohtaiesti tuotteesta, josta et oikeastaan edes välitä. Eipä ole tuntipalkka ihan kohdillaan. Tai kysytään, että voitko promota tapahtumaa X, josta sinulla ei ennakkoon ole mitään mielipidettä tai edes sen koommin mitään kiinnostusta aiheeseen. Eihän kukaan varmasti halua tehdä töitä ilmaiseksi, oli sitten bloggaaja tai kaupan kassa! Jos yritys haluaa tehdä markkinointia lähes nollabudjetilla, voi kuka tahansa perustaa tilin Instagramiin, panostaa siihen täysillä ja promota yrityksen tuotteita siellä nerokkain eri tavoin. Yllättävän paljon aikaa ja panostustahan sekin kuitenkin vaatii.

Enkä toki itsekään usein kirjoita täällä asioista tai tuotteista, jotka eivät itseäni  kiinnosta tipan vertaa tai ajattele kiinnostavan teitäkään. Voin silti täysin rehellisesti seisoa mainostamieni ja mainitsemieni tuotteiden takana. En voisi ikinä sanoa täysin paskaa tuotetta hyväksi tai myydä mielipidettäni rahan toivossa. Sehän olisi noloa ja menettäisin uskottavuuteni! Tietysti mainitsen kaupalliset rahaa vastaan tehtävät yhteistyöt erikseen, mutta useimmiten kyllä kirjoitan esimerkiksi kosmetiikasta ihan vain sen pohjalta, että olen saanut kyseisen tuotteen testiin sillä oletuksella, että saatan mainita siitä mikäli tykästyn. Joku muu bloggaaja saattaa postailla saaduista tuotteista vain silloin, jos se todella on mindblowing. Itse kyllä tykkään noin yleisesti testailla erilaisia tuotteita, esimerkiksi uutuuksia ja kertoa niistä, mutta mielipide on silti aina rehellinen.

Miten te suhtaudutte mainontaan? Huomaatteko itse kiinnostuvanne tuotteesta enemmän real life-käyttökokemusten jälkeen, esimerkiksi bloggaajan suosittelemana?

 

Ps. Esimerkiksi nuo kuvien Ocean Marble-kuoret ja koko muukin Ideal of Swedenin valikoima lähtevät vielä tänään -20% alella koodilla iines, eli vielä ehtii hyödyntämään! EDIT: Koodissa oli joku hämminki, mutta nyt toimii taas! Voimassaoloa pidennetty 31.5 saakka 🙂

 

Kuoret saatu. Sisältää kaupallisen linkin.

 

13 Replies to “Bloggaajat ja somevaikuttajat, halpatyövoimaa vai markkinoinnin avainpelaajia?”

  1. Hei!
    Oon nyt kahtena päivänä yrittänyt tilata kuoria ja alekoodi ei vaan kelpaa?

  2. Henk.koht. en voi sietää blogeja, jossa blogikirjoitus on jatkuvasti tehty ”yhteistyössä sen ja sen firman kanssa”. Tietysti yhteistyökirjoituksia saa olla, muttei koko ajan. Itse tosin olen ottanut sen linjan, etten tee yhteistyötä firmojen kanssa – tosin ei olla kyllä pyydettykään! 😀

    Totta on, että nykymaailmassa somella on suuri vaikutus ja esim. sanoma- ja aikakauslehtimainonta on vähentynyt radikaalisti. Luulen, että siihen vaikuttaa aika pitkälti juurikin se, että somessa ollaan enemmän ”näkyvissä” kuin kuin esim. lehtimainonnassa.

    1. Nojoo, rajansa tietty kaikella! Mun mielestä kyllä hyvin toteutetut yhteistyöpostaukset ovat kiinnostavia. Toisaalta laki määrää nuo kaikki ”toteutettu yhteistyössä”-merkinnät, mikäli maksettu mainos, niin kurja kyllä jos blogeilla menee niiden vuoksi lukukertoja ohi vaikka kyseessä noin muuten olisikin sisällöltään kiinnostava postaus 🙂

      Jos vetää aivan ääripäähän, niin mainontaahan on periaatteessa kaikki jossa jollain tapaa näkyy vaikka tuotemerkkejä. Mutta siis jos esimerkiksi olisit kirjoitellut etsiväsi hyvää shampoota tiettyyn päänahan ongelmaan ja alan yritys lähestyisi sinua tiedustellen, että haluatko testata heidän uutuuttaan juuri tähän ongelmaan ja kirjoittaa muutaman rivin tuotteesta jos ajan mittaan siihen tykästyt, niin kieltäytyisitkö sillä verukkeella, ettet halua tehdä minkään yrityksen kanssa yhteistyötä? 😀

  3. Asiasta kukkaruukkuun..käytitkö raskausaikana ihan normaaliin tapaan kaikkia meikkejä, rasvoja yms niin kuin ennenkin vai vaihoitko johonkin luonnontuotteisiin? Itselläni on perheenperustaminen vasta suunnitteilla, mutta en tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä noiden kanssa ja missä vaiheessa 😀 Mitä ne neuvolassa sanoo tuosta vai sanooko mitään? Ärsyttää kun missään ei sanota varmasti. Itselläni on kyllä melko paljon Lumenen tuotteita, ja tietääkseni ne on ihan turvallisia. Kiitos jo etukäteen jos vastaat 🙂

    1. Vaihdoin monet luonnonkosmetiikkaan, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna oli ehkä vähän turhaa joka asiasta hössöttää 😀 Vartalotuotteista olin tarkempi, koska tuotteet imeytyvät niin laajalta alueelta, eli esim itseruskettavia en käyttänyt vartalolle ja vartalovoiteen vaihdoin semmoiseen apteekin tuotteeseen. Kasvojutuissa en jaksanut sen koommin miettiä kun juurikin Lumenen yms tuttujen merkkien jutut ovat muutenkin varsin tutkittuja. Tän pohjalta toimin itse: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/Kosmetiikka.aspx 🙂 Ja ei ne neuvolassa (ainakaan omalla kohdallani) oikein tiennyt tästä mitään!

  4. Hyvä kirjoitus! Mä kyllä luen tuotetestaukset mutta ehkä harvemmin sitä sitten ryhtyy ostamaan niitä tuotteita. Ehkä siksi etten välttämättä etsi sellaista tuotetta sillä hetkellä? Riippuu kyllä blogeistakin että miten ne on kirjoitettu yms. Sun blogin kohdalla ne on kyllä hyvin aitoja tai ainakin aidontuntuisia ja realistisia. Yleensä meen vasta aika myöhään johonkin tuotehypettämiseen eli siinä vaiheessa kun se on jo out muilla niin mä innostun 😀

    1. Heheh! Mä olen itse jotenkin niin vietävissä, että monesti käyttäjäkohtaiset mainospostaukset uppoavat. Tai sitten johtuu siitä, että olen aikalailla lukenut niitä juuri niistä tuotteista jotka muutenkin kiinnostavat 😀

  5. Bloggaajien suositukset uppoaa siinä mielessä että niitä uskoo herkemmin kuin perinteistä mainontaa, muuuutta eipä sekään oo niin yksinkertaista. En tykkää seurata kaupallisimpia blogeja ja kun seuraan Bloglovinin kautta niin joskus näkee jo otsikosta postauksen ihan mainokseksi enkä avaa sitä postausta ollenkaan. Luulen että kyllä niille lukijoillekin kehittyy taito seurata esimerkiksi sitä, että kerrotaanko blogissa myös negatiivisista kokemuksista tai ilmestyykö joka kuukausi uudet ”suosikit” joita mainostetaan 😀 Bloggaajalle nää mainoshommat voivat olla riskikin koska lopetin seuraamassa yhtä suomalaista lempiblogia yli vuodeksi kun meni maku kun tällä bloggaajalla oli pikku ”skandaali” mainoksiin liittyen 😀 ”Uskottavuus” voi mennä. Jotkut bloggaajathan mainostaa broileriteollisuutta, pakastepitsoja ja imureita ja mitä kaikkea… Ja tosi kömpelösti. Mutta esimerkiksi Essencen meikit löysin aika lailla blogien ansiosta enkä vois olla tästä iloisempi! Yritän myös käyttää luonnonkosmetiikkaan enemmän ja on aika kiva, kun niiden maailma on melko tuntematon niin voi tutkia mitä niistä kirjoitetaan ja tulee vähemmän hutiostoksia. Onneksi Youtubessakin on sellaisia tyyppejä kuten IA MU joka ei tee ollenkaan kaupallisia yhteistöitä. Vaikka en niitä täysin tuomitsekaan niin kiva että on sellaisia, jotka tekee tuonki ratkaisun.

    1. Hyviä pointteja! Olet täysin oikeassa kyllä 🙂 Itse ehkä pääasiassa klikkailen auki kaupallisia postauksia tuotteista, jotka itseäni kiinnostavat, joten sekin voi olla syynä miksi minuun uppoavat! Saatan myös skrollata ohi, jos on selvästi mainospostaus aiheesta joka ei kiinnosta. Mutta mielestäni esim WTD-Nata kertoo tarinaa hauskasti myös ihan randomeissa kaupallisissa yhteistöissä, niin ne luen usein läpi vaikkei itse tuote ehkä olisikaan niin oma juttuni. Multa on mennyt ihan tuo skandaali ohi, jäin miettimään että mikä siinä on ollut kyseessä 😀

      1. No ehkä se skandaali oli vähän vahva sana 😀 Ei se ollut niin superiso juttu mutta alkoi ärsyttää niin jätin sitten lukemisen joksikin aikaa.

        Jotkut osaa kyllä kirjottaa hyviä yhteistyöpostauksia mutta mulla joskus vaan ärsyttää se tieto, että tässä yritetään myydä jotain niin sitten skippaan joka tapauksessa… 😀 Kaipa se ei silloin ärsytä jos olen juuri oikeaa kohderyhmää ja muutenkin kiinnostunut niistä tuotteista ja sehän kai on oma taitonsa sitten bloggaajallakin valita seuraajia kiinnostavia yhteistyökuvioita. Sitten vaan kun on paljon seuraajia niin ei kaikki voi kuitenkaan kiinnostaa kaikkea 🙂

Vastaa käyttäjälle Erika Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *