Sosiaalisen median tulevaisuus?

Pitkän linjan bloggaajana on päässyt näkemään oikeastaan koko blogien ja yleisesti sosiaalisen median kasvun ja kehityksen tähän päivään saakka. Kaikki sosiaalinen alkoi kasvaa räjähdysmäiseen tahtiin viimeistään vuosina 2008-2009 kun Facebookin myötä ”netissä oleminen” ja siellä sosialisoiminen yleistyi oikein rytinällä. Tokihan ”sosiaalista mediaa” oli ennen sitäkin, mutta itse ainakin näen Facebookin ihan oleellisena triggerinä tälle kaikelle mitä on tullut sen jälkeen. Jotenkin sitä ei vielä tuolloin olisi ikinä osannut aavistaa millä tolalla kyseinen lysti olisi vajaat 10 vuotta eteenpäin. Sosiaalinen media on luonut käytännössä täysin uuden markkinakanavan ja yleisesti tavan toimia.

Miten edes määritellään sosiaalinen media? Käytännössähän jokainen sivusto, ohjelma tai appsi voi olla sosiaalinen media, jos se mahdollistaa ihmisten kommunikoinnin, kommentoinnin tai edes ”tykkäämisen” tai muun toiminnon, joka jollain tapaa on ”sosiaalista”. Ennen vanhaan oli kaverikirjat ja ne kiertävät jutut (snäpit, fläpit, hitto kun en muista nimeä!), lehtien kirjekaveripalstat, jotka nykyään ovat vanhassa merkityksessään jo historiaa. Muistan itseasiassa ihan ekat ”sometukseni”. Nimittäin Kissin ja Saunalahden chatit, sen jälkeen taisin jossain vaiheessa joskus 6-7-luokkalaisena hetken Demittääkin. Tällöin elettiin siis ehkä vuotta 2000.

Oli niin outoa kun jostain asiasta pystyi keskustelemaan netissä! Siinä meni vielä muutama vuosi ennenkö Irc-galleria yleistyi, näitä kaikkia muita juttuja unohtamatta. Itse mietin usein sitä, että mikä on seuraava ”se juttu” muutaman vuoden päästä? En vieläkään ole todellakaan onnistunut sitä keksimään ja tuskinpa olen ainut. Onhan se kuitenkin totuus, että blogen ja myös vlogien suosio on viime vuosina laskenut. Syynä on tietysti seuraajien siirtyminen muihin kanaviin: Snapchat, Instagram, Facebook. Yksi juttu on aina pysynyt saman, nimittäin ihmisten koukuttuminen erilaisiin sosiaalisen median kanaviin. Oli nyt sitten se historiallinen chatti tai nykypäivänä Instagram. Niissä haluaa olla jatkuvasti läsnä.
idkuva

Itsekin myönnän seuraavani esimerkiksi monia bloggaajia ja heidän kuulumisiaan Instagramissa, vaikken olisi ”ehtinyt” itse blogia aikoihin seuratakaan. Sanoisinko, että seuraan ite tällä hetkellä ”aktiivisesti” (eli sanotaanko edes kerran-pari viikkoon) noin viittä blogia, vaikka kovin aktiivinen tässä skenessä itse onkin. Viime aikoina olen kuitenkin petrannut asian suhteen ja innostunut touhusta uudelleen. Sanoisin siis, että myös itse olen suurilta osin kuitenkin siirtynyt ”niihin muihin kanaviin”, eihän niitä ollut olemassakaan (ainakaan tässä määrin) blogien kulta-aikana joskus yli 5 vuotta sitten!

Muistan kun itse liityin Instagramiin muistaakseni vuonna 2010, jolloin palvelu oli vielä niin pieni, että sain helposti napattua itselleni tuon iines-nimimerkin. Ihan alkuun käytin itse Instaa vaan niiden kivojen ja erilaisten filtereiden vuoksi, olivat silloin niin kova juttu! Kunnolla taisin hurahtaa Instaan vuoden 2012 kieppeillä. Tosin siitäkin vierähti vielä muutama vuosi eteenpäin ennenkö edes hoksasin alkaa miettiä, että voisiko Instagramiinkin alkaa jollain tapaa ”panostaa?” Miettiä vähän mitä siellä postaa ja panostaa vähän enemmän niiden kuvien visuaalisuuteen.

En itse usko, että bloggaajat tai muut somevaikuttajat ovat tulevinakaan vuosina katoamassa minnekään, saati sitten ihmisten kiinnostus sosiaaliseen mediaan tai muihin ihmisiin. He vain siirtyvät eri kanaviin, sinne minne ne seuraajatkin. Sekin kertoo jo paljon, että nykyään heti ensimmäisenä etsin jonkun yrityksen IG-tilin, ennemmin siis kuin googlettaisin heidän www-sivunsa. Eivätkä kaikki yritykset edes vielä tänäkään päivänä edes hoksaa, että Instagramissa nyt pitäisi vaan jo olla.

Toisaalta, en itse ainakaan keksi juuri itselleni parempaa kanavaa kuin tämä blogi, juuri siis tämmöistä kirjallista ulosantia varten. Toki varmasti jatkossakin olisin aktiivinen jossain, jos päättäisin lopettaa bloggaamisen. Kuka tahansa voi luoda kauniin Instagram-feedin, jota on kiva seurailla, mutta se ei kuitenkaan ole se kanava jakaa sitä tekstisisältöä. Ainakaan vielä. Vaan enemmin juuri sosiaalista ajanvietettä, ”tykkäystaloutta” kun on helppo pitää sosiaalista mediaa ja ystävyyssuhteita yllä seuraamalla Instan kautta mitä toiselle kuuluu. Toki nyt olen aktiivinen myös esimerkiksi Instagramissa ja tykkään kyllä päivittää sinne, mutta silti koen sen olevan melko erityylinen kanava kuin tämä.

Sen olen myös huomannut nykypäivän ilmiönä, että pyritään haluamaan suosituksi ja suureksi lähes hinnalla millä hyvänsä. Lisää seuraajia siis kalastellaan työnomaisesti ja todella systemaattisesti, tiedättekö esimerkiksi semmoiset follow-unfollow-jutut. Aletaan seuraamaan toista ja kun toinen alkaa seurata takaisin, lopetetaan seuraaminen kun kala tuli jo napattua. Jotenkin aivan älytöntä. Ja siis oikeasti feikkiä. Jotenkin en vaan kertakaikkiaan pääse sisään tätä harrastavien päähän. Miksi? Kaiken sen nolon kalastelijan imagon uhallakin? Itse olen vasta viimeaikoina herännyt siihen todellisuuteen, kuinka yleistä tuo oikeasti onkaan. Tai siis ennen vanhaan lukijat ja seuraajat tulivat spontaanisti, kiinnostava sisältö tai persoona houkutteli niitä, nyt niitä taas houkutellaan hinnalla millä hyvänsä, jopa ostamalla ja epätoivoisesti ruinaamalla.

Toki itsekin olen joskus ”siivonnut” IG:n seuraajalistaa jos on todennut seuraavansa jopa liikaa profiileja, jolloin osa niistä päivityksistä, joita eniten haluaisi nähdä, uppoaa jonnekin sinne massaan. Tietysti tarkoitusperäni eivät ole olleet follow-unfollow 😀 Klikkiotsikoita unohtamatta, yritetään siis jymyotsikolla (ja usein varsin harhaanjohtavalla semmoisella) saada klikkejä blogipostauksiin tai videoihin. Ja toki numerot ja statistiikkahan on se mitä esimerkiksi yhteistyökumppanit ensisijaisesti seuraavat, toivottavasti tulevaisuudessa myös entistä ahkeraan juuri seuraajajoukon laatua.

Olemme myös ystäväni kanssa todenneet, ettei blogi/Instaskenessä esimerkiksi IG-seuraajien määrä välttämättä kerro mitään vaikkapa bloggaajan suosiosta. Persoonalla saattaa olla suuri määrä seuraajia Instassa, mutta blogissa siihen suhteutettuna lähes minimaalinen. Tai toisinpäin, blogilla voi olla paljon seuraajia, vaikka Instagram olisi se ”pienempi”. Toisilla IG on suurempi kanava, toisilla taas se toinen kanava, kuten blog tai vlogi. Ja se asiassa onkin harhaanjohtavaa, että monesti yleistetään suosio IG-lukujen perusteella, koska se tuntuu olevan nykyään normi. Ja ”julkista tietoa”. Blogien kävijälukuja kun ei taida enää nykyään edes löytyä mistään listattuna.

Omassa blogissani vierailee kuukaudessa noin kymmenkertainen määrä yksilöityjä kävijöitä IG-seuraajiini verrattuna. Ja vuosia lukijoitani analysoineena tiedän, että oma lukijajoukkoni on varsin vakiintunut ja ”uskollinen”. Toki aina satunnaisia klikkejä mahtuu joukkoon, mutta tämä tarkoittaisi käytännössä, että vain joka kymmenes teistä seuraa IG-tiliäni. Eihän kaikkien  bloggaajien yleisö välttämättä ole edes IG-tyyppiä, joten sen suhteenkaan kaikki luvut eivät aina todellakaan kerro kokonaisuudesta.

Ja mitä tulee tulevaisuuteen noin yleisesti ja omalla kohdallani, en kyllä osaa sanoa mitä on edessä. Toisaalta en myöskään itse ole ehkä tyyppi, joka intoutuisi  podcast-tyylisestä tai muusta videotyylisestä asiapohjaisesta sisällöstä, koska kirjoittaminen on ollut aina se minun juttuni. Eihän sitä tietysti koskaan tiedä minne maailma ja tulevaisuus vie. Silti uskon, että myös tekstimuotoinen sisältö jaksaa tulevaisuudessa kiinnostaa ihmisiä, vaikka äänikirjojen, podcastien ja muun helposti vastaanotettavan sisällön aikakautta elämmekin 🙂

Oma veikkaukseni onkin, että erilaiset sosiaalisen median alustat jatkavat kehitystä ja jossain vaiheessa sulautuvat yhteen. Vähän samaan tyyliin kun Instagram on aloittanut. Sieltä kun löytyy nykyään ”snappiominaisuuden” eli IG storiesin lisäksi myös podcast-tyyliset livelähetykset, mainostila, superpaljon kohdennettua yleisöä ja varsinkin ne sosiaaliset toiminnot. Pysyäkseen pinnalla kehityksessä, on siis osattava muuntua ja uudistua, tarjottava jotain oikeasti uutta. Voisiko samaan sysyyn joskus tulla myös blogimainen sisältö, jolloin ”koko tuote” löytyisi samasta paketista. Yksi nykypäivän juttu nimittäin on juuri henkilöbrändäys.

Itsestään tehdään ja hiotaan kasaan tuote, jota markkinoidaan ja myydään. Somepersoona luo itsestään tietyn kuvan ja imagon, tavoittaa tietyn kohderyhmän, valitsee brändinsä mukaiset yhteistyökumppanit. Nykypäivä alkaa olla juuri tätä, ettei enää olla bloggaaja tai vloggaaja, vaan brändi, joka tavoittaa x verran yleisöä. Tietyllä tavallahan ilmiö on ikivanha, onhan Hollywood-tähdillä ollut kautta aikojen omat PR-henkilöt hoitamassa heidän edustustaan, tuotesponsorointia, lehdistösuhteita ja julkisuusimagoaan, mutta nykypäivänä voi periaatteessa kuka tahansa rakentaa itsestään brändin.

En jotenkin vain jaksa uskoa, että kukaan oikeasti osaa ennustaa, mitä vuosien kuluttua tulee käymään? Todennäköisesti joku fiksu vain Zuckerbergin tavoin keksii täysin sattumalta jonkun täysin uuden jutun, joka yleistyy ja josta Facebookin tavoin tulee ”uusi normi”. Tällöin koko peli menee taas täysin uusiksi.

Kivaa torstaita!

6 vastausta artikkeliin “Sosiaalisen median tulevaisuus?”

  1. Mä mietin myös monesti, että mikähän se seuraava juttu on! Mua ärsyttää ihan maailman eniten se ettei läheskään kaikkien Instagramissa seuraamieni kuvat tule enää mun feedille.. Huonoin uudistus hetkeen 🙁 Ja samaa mieltä tuosta follow-unfollow ilmiöstä! Latasin appin mistä nään kuka jättää mun seuraamisen, ja toi on kyllä tosi yleistä. Kivaa torstaita! <3

  2. Luulen että se seuraava juttu on ihan jotain sellaista mitä ei tässä nyt pysty edes ajattelemaan 😀 Tai sitten tuo monen sosiaalisen median yhdistyminen olisi kyllä kiva asia sillä ei jaksa eikä ehdi käyttää montaa sovellusta ja siellä monia juttuja. Itse oon vasta nyt vähän aikaa sitten tajunnut Pinterestin idean ja se on kyllä mahtava kun etsii jotain inspiraatiota x asiaan. Snapchattia en ole ikinä tajunnut (ehkä sytyn siihenkin myöhässä?) Instagram tuntuu olevan kaikista kivoin itselle tällä hetkellä.

    1. Niin, luultavasti juuri jotain mitä ei ikinä edes pystyisi keksimään 😀 Mä en taas ole Pinterestistä yhtään hollilla, pitäisi varmaan kunnostautua sen kanssa! Mä hylkäsin Instan jossain vaiheessa kun hullaannuin Snapistä, mutta nyt oon taas palannut Instan pariin ;D

  3. Nää on kyllä mielenkiintoisia juttuja ja erityisesti siksi, että on niin hankala ennustaa mikä some nousee pinnalle ja millaisessa käytössä 🙂 Seuraan Bloglovinin kautta liki 30 bloggaajaa, mutta instassa en seuraa bloggaajia vaan omaa lähipiiriä. Inhoan tuota Instagramin uudistusta kun itselle tärkeimmät postaukset hukkuu sekaan. Facebookin kanssa olen jo luovuttanut, missaan varmaan 90% mitä seinällä tapahtuu kun vuosia sitten selasin feedin niin että näin aina kaiken 😀
    Ja sit Snapchatissa seuraan ystävien lisäksi hauskoja snäppääjiä kuten perunavenlaa, mutta en juuri ketään bloggaajia. Inhoan ylikaiken sellaisia snäppääjiä joiden sisältö on vain heidän naamaa ja vartaloa eli tyyliin Kim Kardashian ja kaikki missit/fitnessmuijat 😀

    1. ihan samoilla linjoilla! Ennen pystyi helposti selaamaan aina instafeedin ja ”pysymään perillä” kaikesta, nykyään on jotenkin paljon vähentynyt kun seassa on mainoksia, juuri niitä randomeita sun muuta. Sinänsä harmi :/ Ja sama juttu snapin kanssa, en itse myöskään jaksa siellä mitään kroppakuvailua sun muuta, vaan mielummin ihan oikeaa asiaa 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.