Mindfulness omassa arjessani

Huh, olette varmasti huomanneet, että blogissa on viimeisen vuoden ollut meneillään kunnon wellnessbuumi. Jooga, kokonaisvaltainen hyvinvointi ja nyt viimeisimpänä meditaation aloitus. Ah, olen niin innoissani muutenkin tästä hyvinvoinnin kuplasta, joka on yleistynyt viime vuosina. Esimerkiksi menneiden vuosien fitnessbuumi ja yleinen itsensä näännyksiin treenaaminen aiheutti itsessäni ainakin lievää allergiaa, treenasinhan itsekin toki salilla, mutten minkään selkeän mission siivittämänä, vaan pitääkseni itseni fyysisesti kunnossa toimistotyön ohella. Silti olen todennut, että kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvät jutut ja lempeämpi treeni ovat enemmän oma juttuni. Lopetin aktiiviset salitreenit noin vuosi sitten. Yksinkertaisesti kyllästyin, enkä enää kokenut, että se olisi ollut juttuni tai olisin saanut siitä iloa. Tottakai, painoharjoittelu on ihmiselle hyväksi, toisaalta lihaskuntoa voi treenata myös kevyemmin ilman 100 kg jalkaprässiä. Nyt olenkin pääasiassa juossut, tehnyt viime kesän kotitreeniä ja joogaillut. Tällä hetkellä koen kroppani enemmän minuksi kun ehkä koskaan aikaisemmin ja koen, että tämä tapa on minulle juuri se oikea.

Se siitä fyysisestä puolesta. Mindfulness on nimittäin asia, jota olen harjoittanut jo kauemmin, mutta viimeaikoina on sekin noussut taas ajankohtaisemmaksi. Tiedättekö, niin monet asiat vievät keskittymistä arjessa ihan muihin juttuihin. Pääasiassa tietysti some ja muut älyvempaimet, jotka pistävät aivot tietynlaiseen yliaktiiviseen tilaan, joka huonontaa keskittymistä jopa entisestään. Kun ärsykkeitä tulee joka suunnasta, kuormittuvat aivot helposti informaatiosta, jota tulee kirjaimellisesti joka tuutista. Pitäisi keskittyä nykyhetkeen ja siihen, mitä tapahtuu juuri nyt, mutta ajatus on jossain aivan muualla ja on vaikeaa pysähtyä hengähtämään. Ajaudutaan murehtimaan mennyttä ja tulevaa, kun pitäisi fokusoida mieli tähän hetkeen. Muistan ekan kerran harjoitelleeni mindfulnessia vuonna 2010, tuolloin ajattelin, että tämähän on helppo homma! Olla vaan paikallaan tekemättä mitään ja ajattelematta mitään. Noh.. Muutama minuuttikin vaati melkoista pinnistelyä ja siitä opinkin, että kannattaa aloittaa minuutti kerrallaan.

idkuvanosto

Mindfulness on tietoisuustaitoa, omien tunteiden ja tuntemusten kuuntelemista, mielen ja kehon rentoutumista, pysähtymistä juuri siihen hetkeen. Kiteytettynä siis oman kehon kuuntelemista, havainnointia ja mielen tyhjentämistä. Miltä minusta tuntuu juuri nyt? Olenko rauhallinen/rentoutunut? Tunnenko jossain kipua? Tietoisuustaidoista voi olla apu jopa masennukseen ja ahdistukseen, stressistä nyt puhumattakaan. Tietoisuusharjoittelu saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta vaatii loppupeleissä melkolailla harjoittelua. Ajatuksen pitäminen yhdessä asiassa nimittäin on yllättävän haastavaa ja alkuun lähteekin mieli helposti harhailemaan arjen juttuihin. Tämäkin on kuitenkin asia, joka kehittyy harjoittelun myötä. Itse olen kokenut ehkä haastavimmaksi mukamas löytää aikaa rentoutumiselle ja mindfulnessille. Sitten kun alkaa miettimään, niin on niitä ”hyviä hetkiä” paljonkin. Aamukahvin lomassa, työmatkalla julkisissa istuskellessa ja illalla sänkyyn mennessä. ”Kiireisen” ihmisen suurin ongelma on usein yrittää löytää itselleen sitä aikaa.

Miten itse noudatan mindfulnessia arjessani?

 

Pyrin joka päivä ottamaan ainakin pari hetkeä, jolloin karsin pois muut ärsykkeet. Se voi olla meditaatiohetki aamulla, työmatkalla istuminen ilman puhelinta ja musiikkia tai sitten rauhoittumista ennen nukkumaanmenoa. Hetki, jolloin keskityn vain siihen tiettyyn hetkeen ja tuntemukseen. Tunnustelen kehon fiiliksiä, rentoudun ja yritän keskittyä siihen hetkeen, eli ”totaalisen en mihinkään”.

Jos herään yöllä saamatta enää unta, teen usein mindfulnessia ja mielikuvaharjoittelua. Tämä oikeasti toimii! Otan mahdollisimman mukavan asennon sängyssä lämpimän peiton alla ja keskityn siihen hetkeen, mietin kuinka mukava on levätä ja köllötellä. Usein myös kuvittelen ulos esimerkiksi myrskyn, joka on itselläni ainakin jollain tapaa mieltä rentouttava juttu. Aina kun ajatus lähtee karkaamaan muualle, palautan sen siihen hetkeen. Pian se uni sitten tuleekin.

Yritän keskittyä enemmän pieniin asioihin, enkä möyhätä eteenpäin laput silmillä, kuten usein on tapana. Tiedän, että tämä saattaa kuulostaa varsin tyhmältä, mutta joskus on hyvä pysähtyä minuutiksi katsomaan lumisadetta, putoavia lehtiä ja juuri noita yksinkertaisia asioita, joita ympärillä tapahtuu tässä ja nyt. Ikäänkuin ”nollata” aivot kaikista ajatuksista ja palautua tähän maailmaan kaikista arjen mietteistä.

Sitten haluan kertoa lyhyesti myös muita juttuja, eli tästä asusta. Ette tiedä kuinka innoissani olen tuosta nahkahameesta, joka löytyi UFFilta jokunen viikko sitten! Oikeasti, mikä tuuri löytää kirppikseltä oikeasti ihan nappiin istuva nahkahame. Vaikka kyseessä olikin tähän asti kallein UFF-löytöni (18e), on tämä ehdottomasti varmaankin paras löytöni tähän saakka. Helppo yhdistää erilaisiin asukokonaisuuksiin, nyt neuleen tai collegen kanssa, kesällä sitten valkoisn printti-teepparin pariksi ja jalkaan tennarit. Pitkästä aikaa päätyivät korviin myös nuo punaiset korvikset, joita löytyy edelleen useassakin eri värissä täältä! Itseäni himottaisi joko roosat tai vihreät tämmöiset kevääksi. Korvikset ovat maailman helpoin tapa tuoda jotain extraa simppeliin asuun 🙂

College / H&M

Nahkahame / 2nd hand

Korvikset / Gina Tricot (nämä)

Kengät / Isabel Marant

Mitäs tuumaatte asusta ja harjoitatteko mindfulnessia?

 

Ps. Lähipäivinä on luvassa teille yllätys, jonka olen tehnyt, joten pysykää kuulolla!

 

Sisältää kaupallisia linkkejä. Kuvat Jutta.

 

4 Replies to “Mindfulness omassa arjessani”

  1. Noi kengät on ruminta mitä tiedän! Huh sainhan sanottua. En vaan enää kestä niitä kuvissa. Ei tee sinulle oikeutta, eikä ole kauniit katsella! Toss those!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *