Mielipiteeni käsittämättömästä ilmiöstä: Someseuraajia keinoja kaihtamatta?

Eräs asia on viime kuukausina ja viikkoina pyörinyt mielessäni yhä enemmän ja hetken mielijohteesta päätin viikonloppuna alkaa luonnostelemaan ajatuksiani kyseisestä aiheesta. Nimittäin jo jopa jossain määrin ongelmaksi muodostuneeista ilmiöistä, somehuijaamisesta. Ostetut seuraajat, follow-unfollow-rumbailu ja mitä näitä vilunkikeinoja nyt nykyään onkaan. Halutaan olla somessa suosittu keinolla millä hyvänsä, mutta ensimmäisenä nousee mieleeni kysymys siitä, mitä seuraajamäärien kasvu näillä keinoin tuo tälle vaikuttajalle? Hyvää mieltä? Itsetuntoboostia? Vaikka koko homma on pelkkää illuusiota?

Ja hei tuo pipo on muuten eilen julkaisemastani mallistosta! Noita vaaleanpunaisia on vielä 2 kpl jäljellä. Tosin tuo omani on tottakai hieman lörömpi testikappale 😀 Pipot ja lisätiedot täällä!

Luin reissussa In the frow-blogin tämän todella informatiivisen postauksen aiheesta ja siitä, kuinka esimerkiksi IG-seuraajien ostaminen vääristää vaikuttajien työmarkkinoita ja pahasti. Myös Jutta kirjoitti viime kuussa tästä paljon keskustelemastamme aiheesta postauksen blogiinsa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan luo tämä kaikki huijaaminen virheellistä kilpailua vaikuttajien keskuuteen. Somemaailmassa alkaa tämä olla jo oikeasti ongelma, jonka paljastamiseen on onneksi jo keksitty keinoja nyt kun osa mainostajistakin alkaa olla ilmiöstä kärryillä. Pahimmillaan vilppimielessä seuraajia ostanut vie yhteistyön nenän edestä siltä, joka toimii reilusti, kaikkien näiden ”kirjoittamattomien somenormien mukaan”. Vain, koska tällä on silmämääräisesti katsottuna enemmän seuraajia.

Pahimmassa tapauksessa asiakas analysoi somekampanjan päätteeksi statistiikkaa esimerkiksi sitoutuneisuuden suhteen ja tuumaa, että ”hei, vaikuttaja A:lla oli hurjasti suurempi sitoutuneisuusaste, eli enemmän tykkäyksiä ja kommentteja, verrattuna vaikuttajaan B, joten miksi jatkossa tekisimme yhteistyötä B:n kanssa?” Siis B:n, joka on toiminut rehellisesti, kun taas A:lla statistiikka sitoutuneisuudesta on pelkkää bottien luomaa huijausta. Epäreilua…? Aivan!! Ja sitten taas, kuinka epäreilua tämä on asiakasta tai mainostajaa kohtaan? Tämä luulee saavansa panostamallaan rahallisella budjetilla tietyn yleisön ostamalleen kampanjalle, mutta koko homma onkin silkkaa huijausta ja kohdeyleisö yhtä tyhjän kanssa. Jos huijaat seuraajissa hankkiessasi yhteistöitä, huijaisitko myös työhaastattelussa tai CV:ssäsi? Periaatteessa vähän sama homma.

Sitten kun mietin tätä ilmiötä omalla kohdallani, miksi haluaisin esimerkiksi ostamalla seuraajia, jotka eivät oikeasti ole kiinnostuneita seuraamaan minua tai sisältöäni? Botteja, jotka on ohjelmoitu tykkäilemään ja kommentoimaan ties mitä soopaa. Ja kyllä, näitä bottien roskakommentteja tulee minullekin päivittäin, vaikken ikinä ole seuraajia ostanut. Aina yhtä rasittavaa ja näitä tulee erityisesti reissussa jos lisään jonkun tietyn hashtagin, johon botit on selvästi ohjelmoitu ”toimimaan”.

Nykyään monet yhteistyökumppanit ovat jo onneksi kiinnostuneita esimerkiksi IG- yleisön maantieteellisestä jakaumasta, sukupuoli- ja ikäjakaumasta, eli varsinkin täällä Suomessa tulevat epämääräiset tilit todella nopsaa ilmi viimeistään tätä kautta. Tai jos vertaa omia statsejani, joissa seuraajistani ainakin noin reilut 98% ovat maantieteellisesti suomalaisia. Ostetut käyttäjät harvemmin ovat, joten homma kyllä varmasti tyssää viimeistään siinä vaiheessa kun asiakas pyytää näitä tietoja ja selviää, että suomalaisen maantieteellinen jakauma on esimerkiksi vain 50% Suomessa ja 50% jossain muualla. Toki, osalla suuremmista vaikuttajista varmasti on paljon myös ulkomaisia seuraajia, mutta veikkaisin, että tämä on melko harvinaista yleisellä tasolla. Varsinkin jos puhutaan meistä, jotka päivittävät somekanavia pääasiassa omalla äidinkielellämme.

Aikaisemmin käytin Followers trackeriä, joka kätevästi näytti esimerkiksi kaikki seuraajani, jotka ovat laittaneet unfollow. Harmi vaan ettei se enää oikein toimi, mutta oli kyllä oiva appsi saada nalkkiin tuo follow-unfollaajat. Itseasiassa ihana Jenna Claudia joskus vinkkasi tästä, joten kiitos sinne! 😀 Ja ne follow-unfollaajat sitten ovatkin aivan perkeleen rasittavia! Sekä yritykset, että ihan oikeat käyttäjät ja jotkut vielä semmoisia, joiden kanssa on jopa somekaveri, on ehkä tavattu, juteltu, kommentoitu somessa puolin toisin ja sitten yhtäkkiä pamahtaakin se unfollow. Okei, ei siinä sitten, ilmeisesti joku alkoi ottaa päähän? Haha. Kyllä itsekin käyn useimmissa tapauksissa silloin laittamassa sen unfollauksen takaisin. Noin yleisesti näistä follow-unfollow-tyypeistä: Usein jos katsoo profiilia ja sanotaan, että käyttäjä seuraa useita tuhansia käyttäjiä, haiskahtaa jo pahasti siltä, että tämä seurailee seuraajien haalimismielessä. En usko, että kukaan haluaa tai edes ehtii oikeasti seurata IG:ssä esimerkiksi 2000-3000 eri käyttäjän touhuja ja päivityksiä ihan vain silkasta kiinnostuksesta. Ei minulla ainakaan olisi aikaa semmoiseen! Pahin on ehkä se, että koko homma on niin läpinäkyvää, mutta silti sitä vaan hommaillaan. Vaikka kaikki muut huomaisivat mistä on kyse.

Tämän ärsyttävän ilmiön seurauksena olen itsekin valitettavasti vähentänyt ihmisten seuraamista Instassa. Jos joku kiva profiili, kenties jo blogin kautta ennestään tuttu tyyppi alkaa seuraamaan, seuraan toki usein takaisin. Lisäksi olen jo monia vuosia seurannut todella monia blogin vakkarilukioita, joka on ihan parasta! Aivan ihana nähdä millaista porukkaa siellä ruudun toisella puolella on. Mutta jos joku uusi (yleensä nämä ovat ulkomaisia käyttäjiä) alkaa seuraamaan ja kommentoi heti ihme hehkutusta, on luultavaa, että seuraaja katoaa sen sileän tien viimeistään parin päivän kuluttua. Sinänsä siis harmi, että on itsekin jossain määrin muuttunut hieman skeptiseksi asian suhteen.

Valitettava totuus on kuitenkin, että nykyään on oikeasti todella hankalaa kasvattaa seuraajamääriä IG:ssä. On todella harvinaista, että jonkun seuraajat kasvaisivat lyhyessä ajassa useita tuhansia. Sinänsä myös välillä harmittaa ajattelutapa siitä, että esimerkiksi IG:n seuraajamäärät määrittelisivät vaikkapa blogisi suosion. Tai että jos sinua seuraa IG:ssä 2000 käyttäjää, on blogillasi vain 2000 lukijaa. Tämä on niin suuri harhaluulo! Olen esimerkiksi itse pitänyt blogia jo kauan ennenkö Instagram edes tuli, joten luonnollisesti tämä on aina ollut ”pääkanavani”, jolloin IG-seuraajien määrä on vain murto-osa blogini kuukausittaisista uniikeista kävijöistä. Toki myyn yhteistyökampanjoita myös Instaan, mutta tällöin asiakas arvostaa sitä, että seuraajakuntani on juuri niitä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita tuottamastani sisällöstäni ja niitä aitoja (ihania) tyyppejä. Luvut eivät siis loppupeleissä merkkaa mitään, vaan kohdeyleisösi laatu ja sitoutuneisuus. Toki välillä harmittaa, etteivät seuraajamäärät enää kasva samaan malliin kuin silloin joskus kun ne perhanan mystiset algoritmit toimivat eri tavalla, mutta syynä on myös ihmisten käyttäytymisen muuttuminen. Monet seuraavat nykyään vain ystäviä ja tuttuja, kun taas niitä somesuosikkeja ja bloggaajia käydään muuten vain kurkkaamassa IG:n tai blogin puolella, vaikkei olisikaan heidän ”virallinen seuraaja” Instagramissa. Ihmiset myös seuraavat hyvin erilaisia kanavia. Monet omat lukijani ovat uskollisia blogille, mutta sitten taas eivät seuraa sisältöäni Instagramissa. Ja sitten toisinpäin.

Nyt kun muistelen, olen ehkä viime vuonna kirjoitellut tästä samaisesta aiheesta juuri siltä kantilta, että toivoisin mainostajien tulevaisuudessa keskittyvän yhä enemmän lukujen sisään siihen kohdeyleisön laatuun. Ja onneksi näin onkin nykyään yhä enemmän! Laatu siis ennen määrää. Feikkiys ei kannata pitkässä juoksussa, tässäkään asiassa. Ja hei, seuraajien määrä on vain numero, ei se ole niin vakavaa!

 

Mitä ajatuksia ostetut seuraajat, follow-unfollow-rumbailu ja yleisesti tämä ”susoituksi keinolla millä hyvänsä”-ilmiö teissä herättää?

 

Kuvat Jutta

12 vastausta artikkeliin “Mielipiteeni käsittämättömästä ilmiöstä: Someseuraajia keinoja kaihtamatta?”

  1. Valitettavasti tämä yleistyy yhä enemmän suomalaisissa somevaikuttaja-piireissä. Lisäksi blogeja tai Insta-tilejä perustetaan ilmaisen toivossa ilman todellista kiinnostusta tuottaa sisältöä. Sitten kun tajutaan, ettei ne tavarat tipahdakkaan ihan ilmaiseksi, vaan niiden eteen pitäisi tehdä töitä, suosion ostaminen on helppoa. Olen miettinyt, että tätä vastaan on paras taistella valistamalla yhteistyökumppaneita siitä miten tarkistaa vaikuttajan todellista vaikuttavuutta. Nämä, jotka ostavat seuraajia, varmasti myös liiottelevat muitakin lukuja. Jos maantieteellisesti 60% on Aasiassa, ei sitä sanota ääneen. Sanotaan jotain ihan muuta, valehdellaan. Surullista on myös, että monet somevaikuttajien kanssa työskentelevät tahot menevät tähän lankaan. Hyvin turhauttavaa, kun itse yrittää päästä eteenpäin rehellisillä keinoilla. Tuntee oman työnsä turhaksi, kun nämä huijarit ns. varastavat huomion.

    1. Niinpä!! Olet niin oikeassa! Itse olen täysin valmis antamaan asiakkaalle esimerkiksi IG:n screenshotteja statseista, jos joku niitä kyselee. Mielestäni olisi yrityksenä todella epäilyttävää, jos joku kieltäytyisi tästä. Homma on kyllä todella epäreilua niitä kohtaan, jotka oikeasti pelaavat rehellisin kortein 🙁 Kovasti toivon, että myös yritykset heräisivät enemmän tähän ja juuri analysoimaan tarkemmin vaikuttajien kohdeyleisöä ja statseja. Kiva kun kommentoit 🙂

  2. En usko että nuo mainitut ilmiöt pidemmän päälle kantavat, ainahan huijaukset tulevat ilmi tavalla tai toisella. Enkä ymmärrä miksi yritykset tekevät tuota follow unfollow juttua, siis kun tuntuu että suhteellisen tututkin yritykset tekevät tuota. Luulisi että niillä olisi enemmän jotain vastuunkantoa tai markkinointistrategiaa tms?

    1. No jep!! Oman kokemukseni nämä ovat melko pieniä yrityksiä, jotka tätä harrastavat, mutta luulisi tosiaan heidänkin tajuavan sen verran, että tuo toiminta tekee ennemminkin hallaa firmalle! Eipä itseäni ainakaan kiinnostaisi mennä asiakkaaksi yritykselle, joka alkaa seurata ja laittaakin pian unfollow 😀 Todella huonoa markkinointistrategiaa tosiaan, kuten sanoit!

  3. Sikahyvä postaus ja monta kohtaa olisi mitä haluaisin kommentoida. En nyt varmaan edes muista kaikkea joten tästä seuraa pientä tajunnanvirtaa:

    Tosi monet lukijat luulee, että IG/BLOGI seuraajamäärät jotenkin korreloisivat toisiaan. Tämä tosiaan ei pidä pätkääkään paikkaansa. Blogilla voi olla aivan mielettömästi isompi lukijamäärä kuin mitä on IG-seuraajia, näin on esim. minullakin ollut vuosikausia. Yksi syy varmasti on se, että en ole ihan hirveästi panostanut Instagramiin (nykyään olen lisännyt sitä) ja mun seuraajissa on paljon ihmisiä ketkä eivät käytä Instagramia laisinkaan. Etenkin +40 ikäisissä blogien lukijoissa IG käyttö vähenee radikaalisti mitä vanhempaa ikäluokkaa kohti mennään.

    Koen paremmaksi sen, että ennemmin mulla on vähän aitoja seuraajia kuin että ostaisin niitä feikkejä. Ihan senkin takia, että tiedän sitten ainakin sen että mun seuraajat on todennäköisesti aidommin kiinnostuneita. Pitkään itseäni on rasittanut se, että mulla on alle 1000 seuraajaa. Haluaisin sen rajan rikki, mutta ehkä se on sitten nautinnollisempaa kun se vihdoin joku päivä ylittyy. Siihen voi mennä viikkoja, todennäköisesti kuukausia. Hidasta, mutta ehkä varmaa?

    Mä en itse seuraa sitä mitenkään ketkä mut unfollaa ja ketkä ei, mutta joskus sen huomaa väkisinkin kun jotkut alkaa seuraamaan jopa viikottain. Eli yrittävät saada mua seuraamaan heitä. Muutamat firmat toimii näin ja niistä saa todella pässin kuvan. Kyllä mä seuraan takaisin jos kiinnostaa (joskus unohtuu), mutta ainakaan se joka toinen päivä ilmestyvä ”X alkoi seuraamaan sinua” ilmoitus toistuvasti ei herätä paljoa kunnioitusta. Ihme vempulointia. Olen myös huomannut monien ruotsalaisten bloggaajien ja joidenkin suomalaistenkin keräilevän itselleen seuraajia alkamalla seuraamaan mua ja sitten poistamalla mut pari päivää sen jälkeen kun olen itse alkanut seuraamaan heitä takaisin. Ihan piruuttani olen oikein käynyt katsomassa tilanteen jos on ollut sellainen perstuntuma että tämä on vain jotain kikkailua.

    Argh. Tää aihe kyllä sapettaa. Toisaalta, mun IG yhteistyöt ym tulee usein blogin kylkiäisiksi ja siellä mulla on huomattavasti suurempi lukijakunta, joten IG näkyvyys ei ole mulle niin tärkeä asia. Olen kuitenkin päättänyt mennä rehellisellä pelillä ja se saa riittää 🙂

    1. Moi Eveliina! Olet kyllä täysin asian ytimessä! Itsekin panostin IG:n alkuvuosina vahvasti juuri blogiin, ehkä en itsekään siitä syystä päässyt siellä heti alussa korkeampiin seuraajamääriin kun se oli helpompaa, mutta mitä väliä toisaalta 🙂 Mielestäni on tärkeää, että tekee omaa juttuaan ja jotenkin turha stressata numeroista, tuntuu että seuraajamäärät (varsinkin IG;ssä) tuottavat monelle turhaa stressiö!

      Mua on myös alkanut seuraamaan useita keskisuuria skandibloggaajia, jotka sitten katoavat melko nopsaa, itse en ala edes enää seuraamaan näitä kun tiedän mikä homman juju on. Mutta rehellisyys kannattaa ehdottomasti tässäkin hommassa!! Kiva kun kommentoit 🙂

  4. Mullakin menee (edelleen huuruun) tää touhu, hahah. Mut hei, siitä Followers appista on tullut uus versio, vaik ei tosin yhtä hyvä! <3

    Terkkuja Barcelonasta! xx

  5. Word!! Tämä on niin totta ja todella tärkeää nostaa esille -varsinkin tuo kohta, jossa sanoit ettei seuraajien määrä esim. siellä IG:ssä kerro todellista vaikutuksen suuruutta- eli kiitos sulle! 🙂

    Sen verran pakko sanoa, että esimerkiksi omalla kohdallani valtaosa on juurikin niitä ulkomaisia seuraajia. Tosin mulla on se, etten kirjoita pelkästään äidinkielelläni vaan aina halunnut (tammikuussa 8 vuotta tätä blogia) tähdätä kansainvälisille blogimarkkinoille (vaikken koskaan unelmoinut, että tästä tulisi mulle oikea työ) eli englannin kieli on aina ollut pääosassa ja bloginkin kävijöistä suurin osa muualta kuin Suomesta. Nyt tosin noin reippaan vuoden-parin verran olen päämäärätietoisesti markkinoinut suomenkielelläkin sekä alusta saakka se suomen kielikin on välittynyt kirjoituksista-aiemmin se on vaan jäänyt esimerkiksi markkinoidessa ja aika usein myös tekstejä kirjoitellessa 😀

    Enää ei siis se 95% ole muualta päin maailmaa vaan ehkä nykyisin jotain 80% muualta ja loput Suomesta. Sama varmasti näkyy mun muilla kanavillakin, joista Pinterest on suurin orgaanisen liikenteen jälkeen ja perässä tulevat muut kanavat (yhteensä näissä vähän alle 16 000 seuraajaa, jotka julkisesti seuraavat). Jotenkin oon kokenut tuon Pinterestin eniten omakseni alusta saakka ja sitä kautta tuleekin valtava trafiikki -lisäksi tuntuu nykyisin menevän hermo esim. Instgramin kasvattamisessa, kun kuten sanoitkin niin algoritmien myötä on todella vaikea saada seuraajia -varsinkin pysyviä, kun julkaisen jotain niin häviää se 30 tyyppiä ja tulee 12 tyyppiä ja homma jatkuu -lisäksi vaikea saada julkaisun kattavuuteen nähden tykkäyksiä ja kommentteja vaikka myönnän olevani itsekin niissä huononpuoleinen … ihmettelen suuresti, miten oon saanut kasvatettua kyseistä kanavaa loppukesästä edes sillä 500 uudella seuraajalla, kun aloin enemmän perehtymään omalla kohdallani IG:hen (somemanageroinnin kautta on kyllä asiakkaiden kohdalla tullut perehdytettyä onnistuen ja kasvatettua, oman suhteen oon ollut vähän laiskan puoleinen Pinterestin viedessä mennessään kannattavuudellaan) 😀

    Sitten tuohon, kun mainitsit hämäryydestä siinä kohtaa, jos seurannassa on paljon tilejä. Mä itse kuulun erääseen kansainväliseen blogiyhteisöön, jossa yksi keinoista ilmaista tukensa kanssabloggaajaa kohtaan on ottaa tili seurantaan. Väitän, että on liki mahdotonta seurata hyvin aktiivisesti ja sitoutuen edes 100 tyyppiä (en onnistu siinä edes henkilökohtaisessa naamakirjassani, jossa näen päivän aikana ehkä 10-20 tyypin julkaisut alle 200 frendistäni) sillä monesti omassakin feedissä nälee parin päivän viiveellä julkaisuja ja lähinnä kulutan IG:ssä aikani tukien tuon blogiyhteisön jäseniä, välillä muidenkin jotka feedissä sattuu silmään ja julkaisten omaa sisältöä. Siinä ajassa ei hirveän montaa tiliä ehdi koluamaan vaikka aidosti kaikkia seuraisikin.

    Eli aina siellä taustalla, jos seurannassa on esimerkiksi se 3000 tyyppiä niin ei ole yhtään mitään hämärää vaan ainoastaan ihan vilpitön keino tukea kanssabloggaajia -ja merkittävin tuki, jonka vaikuttajalle voi antaa on liittyä seuraajiin ja pysyä siellä aitona seuraajana.

    Pahoittelut romaanista, tuli tyhjennettyä omat hajanaiset ajatukseni aiheesta 😀

    Kiitos artikkelistasi! 🙂

    1. Hei ja kiitos mielenkiintoisesta kommentistasi, todella hyviä pointteja! Olet aivan oikeassa siinä, ettei maantieteellinen jakauma tietysti aina kerro koko totuutta, mutta esimerkiksi omalla kohdallani olisi epäilyttävää, jos seuraajakuntani olisi valtaosin Suomen ulkopuolelta, koska yleisöni on aina ollut juuri suomalaista 🙂 Ja en muuten tiennytkään tuommoisista blogiyhteisöistä, hyvä huomio, että kyse voi tosiaan olla myös tuommoisesta tukitoiminnasta. Usein kuitenkin monet follow-unfollow-tyypit ovat niitä, joilla on hurja määrä seurattavia.

      Kuten viittasit itsekin, niin jokaisella on oma ”pääkanavansa”, silti on välillä hullua kun jotkut tuntuvat tuijottavan vain pelkkiä IG-lukuja. Ja ne algoritmit ovat kyllä todellinen mysteeri, josta ei ota selkoa! ;D Kiitos kun otit kantaa keskusteluun ja ihanaa viikonloppua <3

  6. Hyvä kirjoitus! Oon sun kanssa tosi samoilla linjoilla. Ja siis mä aina mietin, että toimiiko toi follow/unfollow-homma mukamas! Tai ainakin kun on näitä tyyppejä/firmoja, jotka tekee tota ihan koko ajan. Niin kaikkihan jo tietää ne kyseiset tilit (eräskin nimeltämainitsematon kauneuskirurgiaan keskittynyt tili) 😀 Ja veikkaampa vaan, että toi touhu lähinnä ärsyttää ihmisiä.

    1. Haha! Joillain on kai semmoinen joku ohjelmisto, joka automaattisesti tekee tota follow-unfollow, ihan jotenkin sairasta! Ja siis tiedän varsin hyvin tuon erään kauneuskirurgian yrityksen, LOL 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *