Oman arkeni helpot terveysniksit X 8

Tämä postaus oli jostain syystä jäänyt lojumaan luonnoksiin, vaikka ajatus oli julkaista tämä jo viikkoja sitten. Löysin syksyllä aivan loistavan valmisteen esimerkiksi stressin lievitykseen, joten jos stressivitamiinit ja muut oman arkeni niksit terveellisiin elämäntapoihin kiinnostavat, tulee tässä muutamia, joita itse noudatan..

Vältän sokeria, enkä juo käytännössä lainkaan limsoja tai mehuja. Oikeastaan mieleni ei edes tee makeita juomia, vaikka ehkä kerran kuussa saatan jonkun juoman poikkeuksena ostaa. En ole koskaan ollut kovinkaan makean perään, vaikka viime vuosina olenkin ennästysmäisesti tykästynyt viikonloppu-suklaaseen ja lomamatkoilla pannukakkuihin. Janojuomani on kuitenkin aina vesi. Ehkä pari kertaa kuussa saatan kuitenkin hemmotella ja ostaa jotain makuvissyä!

Suosin hyötyliikuntaa. Aina kun mahdollista, kävelen paikasta toiseen ja poikkeamalla kauppaan tai asioille, saa ihan kivasti hyötyliikuntaa. Hissin sijaan valitsen lähestulkoon aina portaat ja kävelen lyhyet välimatkat sen sijaan, että menisin julkisilla. Aktiivisuus ja liikkuvuus ovat siis ehdottoman tärkeitä juttuja, vaikkei aina lenkkipolulle ehtisikään. Tavoitteeni on päästä päivittäin noin 10 000-20 000 askeleen määrään. Pyrin liikkumaan viikossa vaihtelevasti vähintään noin 3-4 kertaa ”kunnolla”. Tämä tarkoittaa siis vähintään tunnin mittaista juoksulenkkiä, joogatuntia tai muuta liikuntamuotoa, joka tulee normaalin hyötyliikunnan päälle.

En noudata mitään erityistä ruokavaliota. Syön sitä mitä tekee mieli ja silloin kun on nälkä. Luotan siihen, että kehoni kertoo mitä haluaa syödä ja milloin. Tottakai siis maalaisjärjen ja normaalin ruokavalion puitteissa. En tietysti söisi ranskalaisia tai donitseja päivittäin, vaikka keho semmoista himoitsisi. Jos mieli tekee makaroonilaatikkoa, teen makaroonilaatikkoa, jos haluan salaattia, teen salaattia. Uunilohta ja itsetehtyjä lohkoperunoita, mitä milloinkin. En todellakaan pihtaile rasvan tai öljyn kanssa, koska elimistö tarvitsee rasvoja toimiaksen hyvin. Palmuöljy on tosin rasva, jota välttelen, sekä myös eineksiä, valmisruokia ja todella prosessoituja ruokia. Ruokailen siis normaalin kotiruoan puitteissa, sitä mitä mieleni tekee. En välttele mitään ruoka-ainetta, vaikka ajoittain pyrin syömään vähemmän esimerkiksi valkoista vehnää.

Manukahunaja. Edellinen Kaliforniasta ostettu manukapurkki loppui juuri ennen matkaa,  mutta reissua lukuunottamatta on manukahunaja kuulunut aamurutiineihini viime keväästä saakka tukemaan vastustuskykyä. Manuka Doctorin hunajan lisäksi on käytössä ollut mm. tämä Wedderspoonin manukahunaja. Edelleen vinkkaan dippailla hunajalusikallista Kiki Healthin Acerolajauheessa, joka on niiin hyvää! Samalla kertaa saa tehokkaan vastustuskykyä tehostavan buustin C-vitamiinin ja manukan yhdistelmässä. Ja C-vitamiini on muutenkin yksi suosikeistani. Kevyesti piristävän ominaisuutensa lisäksi edistää C-vitamiini myös kollageenin tuotantoa ja pitää ylläpitää vastustuskykyä, eli itse tankkaan tätä usein ihan omana valmisteenaan. Nyt viimeisimpänä olen käyttänyt Wild Nutritionin valmistetta.

Huolehdin säännöllisestä vitamiinien saannista. Syön joka aamu kaurapuuron, jonka sekaan laitan marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä. Lisäksi syön päivittäin purkista C-, B-, D-vitamiineja ja probiootteja, sekä mm. ihon, kynsien ja hiusten terveyttä edistäviä vitamiinikapseleita. Vitamiineista käytän pääasiassa Terranovan valmisteita, D-vitamiinista otin itseasiassa juuri vastikään jälleen käyttöön DLuxin suihkeen, josta olen tykännyt hurjasti. Probiooteista olen jo vajaan parin vuoden ajan käyttänyt Terranovan Probiotic Complexia ja Living Nutritionin Your Floraa, joita voin suositella molempia lämmöllä.

Nyt aivan ehdoton vinkki kaikille, jotka kärsivät edes jollain tasolla stressistä!! Omalla kohdallani eräs asia on nimittäin oikeasti tepsinyt: Ashwagandha! Todella halpa ja helppo hoitokeino arjen stressiin. Lokakuun Kalifornian reissulla ostin testiin ensimmäiset kapselit, itseasiassa minulle oli suositeltu näitä jo aikaisemmin, mutten ollut vain vielä saanut aikaiseksi ostaa ja kokeilla. Ennen reissua käytin kapseleita kuurina noin parin kuukauden ajan ja oikeasti, se stressi mistä kärsin aikaisemmin syksyllä, oli kertakaikkiaan tipotiessään. Pelkällä yrttivalmisteella. Tottakai, stressin väheneminen voi tietysti johtua muustakin, mutta melko yksi yhteen menee tämän aloitus ja stressitasojen laskeminen. Valmisteista olen käyttänyt tähän mennessä paria eri ja Suomesta saatavista voin lämmöllä suositella esimerkiksi tuota Wild Nutritionin Ashwagandha Plus-valmistetta.

Ashwagandha on perinteisessä intialaisessa lääketieteessä käytetty ayurvedinen rohdoskasvi, jolla on kehoa tasapainoittava vaikutus. Se samalla aktivoi ja virkistää, sekä sopii aivan erinomaisesti juuri nykypäivän stressintäyteiseen arkeen. Stressin lisäksi on ashwagandhalla todettu olevan apua väsymykseen, unettomuuteen, ahdistuneisuuteen ja muistiongelmiin. Aivan timanttinen tuote siis! Olen itse aivan superiloinen löydettyäni tämän 🙂

Kuvissa näkyy myös Moon Juicen Super You-adaptogeenivalmiste, jonka ostin syksyn ensimmäiseltä Los Angelesin reissulta (on muuten niin kovat himot taas päästä Moon Juicelle ja Loseihin noin yleisesti!!). Valmiste lupaa lievittää kehon ja mielen stressitilaa, sekä alentaa veren kortisolitasoa jopa 24%. Ashwagandhan lisäksi sisältää tämä rhodiolaa, amlaa ja shatavaria, jotka yhdessä rauhoittavat hermostoa, nostavat vireystasoa ja mielialaa, sekä mm. ehkäisevät stressistä johtuvaa painonnousua. Ostin ensimmäisen ashwagandha-valmisteen reissusta ja sitten heti kotona siirryin Super You-kuuriin testatakseni, että onko tällä oikeasti tehoa stressiin. Ja kylla, toimii! Tosin, Moon Juicen valmisteita ei myydä Suomessa ja tämän hinta on muutenkin melko hintava (lähes 50€ / kk annos), joten siitä syystä olen tämän loputtua pysynyt vain ashwagandhassa, joka on ehdottomasti tepsinyt myös yksinään. Toki, jos haluaisi itse kehitellä vähän samanlaisen cocktailin, sopisi aswagandhan kylkeen jokin rhodiolavalmiste, sekä tuju C-vitamiinijauhe, kuten tuo Pur-kaupan Kiki Healthin Acerola.

Kofeiinittomat teet. Viime vuosina olen herkistynyt kofeiinille, enkä voisi enää ikimaailmassa juoda energiajuomia, syödä töissä kofeiinitabletteja (yäk, miten olen voinut opiskeluaikana kantaa niitä laukussa?!) tai edes juoda iltapäiväkahvia. Omalla kohdallani kahvi piristää tehokkaasti aamulla ja lisää vireystasoa, mutta iltapäivällä se vaikuttaa jopa päinvastoin, tykytys ja levoton olo jopa huonontavat keskittymiskykyä. Sen sijaan tykkään iltapäivisin juoda rentouttavia kofeiinittomia juomia, kuten teetä tai kurkumalattea.

Oliiviöljy sisäisesti nautittuna. Tästä sain itseasiassa joskus IG:ssä vinkin ja marssin sen jälkeen sukkelaan öljyostoksille. Varsinkin naisille suositellaan aamuisin tyhjään vatsaan lusikallista kylmäpuristettua oliiviöljyä. Olen muutaman kuukauden pitänyt kalaöljykapseleista pientä paussia (tai oikeastaan en ole vain saanut aikaiseksi ostaa) ja korvannut ne aamuisella öljylusikallisella.

 

Löytyykö teiltä samoja ”terveysrutiineja”? ✨

 

Osa tuotteista saatu. Sisältää kaupallisia linkkejä.

 

6 Replies to “Oman arkeni helpot terveysniksit X 8”

  1. Itselläni ei ashwagandha vaikuttanut (yksilöllistä tämäkin), mutta reishistä on tullut luottotuotteeni! Rauhoittaa ylikierroksia ja auttaa nukkumaan. Pitäisi siis toimia kuten ashwagandha! Suosittelen siis kokeilemaan sitäkin 🙂

    Mihin oliiviöljyn pitäisi siis vaikuttaa?

    1. Öljyn sanotaan tukevan hormonitoimintaa ja rasva-aineenvaihduntaa ainakin 🙂 Reishiä onkin muuten purkki kaapissa, pitäisi taas aloittaa! Sitä olen käyttänyt enemmän satunnaisesti, ehkä en siksi ole huomannut niin selkeää eroa kuin ashwagandhan kanssa, täytyy ehdottomasti antaa uusi mahdollisuus! 🙂

  2. Kiitos ashwagandha suosituksesta, pitaapi kokeilla 🙂 Itsella on ollut vaikeuksia vahentaa sokerin kayttoa, vaikka aiemmin olen yrittanytkin olla ”I quit sugar” dieetilla. Aivan liikaa menee karkkia ja suklaata tassa kotitaloudessa :/ Oliivioljy sisaisesti nautittuna kuulostaa mielenkiintoiselta, en tuostakaan ole aiemmin kuullut. Hyvia vinkkeja Iines!
    Omia terveysrutiineja on patkapaastoilu, kasvisruoka, smoothiet, cbd oljy, kofeiiniton kahvi, jooga, juoksu, epsom suola ja laventeli oljy. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *