Muutama fakta vaikuttajamarkkinoinnista ja mikä ihmeen mikrovaikuttaminen?

Halusin tänään käsitellä vaikuttajamarkkinointia tehokkuuden näkökulmasta, koska markkinoinnin eri tuulet ja suuntaukset kiinnostavat ainakin itseäni aivan hurjasti. Välillä tunnen itseni niin some-mummoksi kun mietin mitä kaikkea tässä on tullut vuosien varrella koettua ja nähtyä. Hassua muistella niitä vanhoja aikoja kun esimerkiksi blogiyhteistyöt olivat aivan alkutekijöissään ja oli itsekin täpinöissään mistä tahansa mitä postin mukana kolahti – useimmiten vielä pyytämättä. Tottakai kaikesta oli kirjoitettava, mitä vain sai ilmaiseksi. Se oli ainakin helppoa aikaa yrityksille markkinoinnin suhteen 😀

Muistan edelleen joitain yrityksiä, jotka olivat aivan blogien ja vaikuttajamarkkinoinnin alkuaikoina hommassa erityisen hollilla (esimerkiksi pari shampoomerkkiä :D) ja pakko kyllä nostaa hattua. 99% yrityksistä ja mediatoimistoista ei vielä vajaat 10 vuotta sitten ollut hajuakaan siitä, että markkinointi vaikuttajien kautta voisi olla tehokasta. Ja okei, edes koko sanaa vaikuttaja ei ollut olemassakaan vielä edes muutamia vuosia taaksepäin, puhumattakaan koko vaikuttajamarkkinoinnin käsitteestä. Vielä ihan parikin vuotta sitten puhuttiin oikeastaan vain bloggaajista ja vloggaajista, sekä joukosta erilaisia ”IG-feimejä”. Nykyään nämä kaikki ovat vaikuttajia. Vaikuttaja nimensä mukaisesti vaikuttaa. Olivat sitten kyseessä kohdeyleisön mielipiteet, arvot tai kulutustottumukset.

Noin loogisesti ajateltuna perustetaan markkinointi usein ”more is more”-periaatteelle. Mitä suurempi levikki, sen parempi. Toki, joissain tapauksissa tämä varmasti päteekin, mutta bulkkimainonta, liian päälle liimattu tai väärin kohdennettu mainossisältö voi myös ärsyttää, pahimmassa tapauksessa jopa menettää tehonsa. Itseäni ärsyttää esimerkiksi aivan suunnattomasti ne samat yritykset, jotka vuosi toisensa jälkeen mainostavat telkkarissa yhtä tylsällä tyylillä tai jopa lähes täysin identtisellä sisällöllä, vain epätoivoisena yrityksenään saada myyntiä ja rahaa pankkitilille asap. Jos reaktioni pitäisi olla tyyliä ”Hei vitsi, täytyypä testata”, on se enemmänkin ”En kuuna päivänä”. Kuinka suuri osa vaikkapa telkkarissa tai kadunvarsimainonnassa loppupeleissä on sitä, joka koskettaa juuri sinua? Itse koen harvemmin niitä ”Ah, tämä oli juuri minulle”-hetkiä massamainonnan parissa, mutta somessa ja vaikuttaja-ystävien suosittelemana kyllä. Yritin miettiä ja totesin, että ostin viimeksi tv-mainoksen suosittelemana alkukeväästä jonkun uuden omenajäätelön, vaikka yleensä ostan jäätelöä varsin harvoin. Usein koen juuri elintarvikemainonnan jostain syystä erityisesti itseeni tehoavaksi 😀

Oman empiirisen tutkimukseni perusteella koen kuitenkin myös itse olevani kohdeyleisöä, johon tehoaa erityisesti juuri vaikuttajamarkkinointi. Esimerkiksi oma suurin seuraajajoukkoni ovat 25-34-vuotiaat (ja pääasiassa siitä vähän ylöspäin) suomalaiset naiset, eikä tietysti ole sattumaa, että kuulun myös itse tähän samaiseen profiiliin. Toki koko vaikuttajamarkkinoinnin idea on kohdentaa markkinointi juuri sille räätälöidylle kohderyhmälle, sekä tuoda viesti perille juuri ”oikeassa muodossa” ja vaikuttajalle sopivalla tyylillä, tietyllä tavalla mainonnan pehmeämpänä muotona. Toivottavasti myös kiinnostavaan tyyliin. Erona sille, että näet telkkarissa tai kadun varressa mainoksen uudesta entistäkin hellävaraisemmasta pyykinpesuaineesta. Ei sillä kyetä vaikuttamaan tunteisiin tai asenteisiin samalla tavalla. Saati sitten itsellesi mielekkääseen tyyliin. Reaktio on lähinnä ”Ah okey, jälleen yksi uusi pesuaine”.

Nykypäivän trendiksi on noussut markkinoinnin saralla yhä vahvemmin myös mikrovaikuttaminen. Mutta mitä ihmettä se on?

 

Mikrovaikuttajat ovat pieniä tai keskisuuria, seuraajamääriltään noin 2000-10 000 haarukassa ja perustavat sisältönsä usein johonkin omanlaiseen juttuun tai aihealueeseen. Matkailu, käsityöt, persoonallinen tyyli, rakkaus tiettyyn väriin tai mitä ikinä. Seuraajajoukko on usein kiinnostunut erityisesti näistä tietyistä aihealueista. Mikrovaikuttajien seuraajat ovat usein lojaaleja ja luottavat tämän mielipiteisiin. Onhan selvää, että pienempi vaikuttaja, joka kohdentuu omiin kiinnostuksen kohteisiin tai elämäntyyliin, tuntuu myös huomattavasti samaistuttavammalta, kuin vaikkapa miljoonan seuraajan vaikuttaja. Mitä pienempi ja kohdennetumpi seuraajajoukko, sitä korkeampi on usein sitoutumisaste (tämä on niin totta esimerkiksi oman käsityötilini kohdalla!). Siitä syystä voi oikein kohdennettu yhteistyö mikrovaikuttajan kanssa olla jopa huomattavasti tehokkaampaa, kuin yhteistyö huomattavasti seuraajamääriltään suuremman vaikuttajan kanssa.

Olen itse ollut todella innoissani mikrovaikuttaja-buumista noin markkinointimielessä jo pitkään. Seuraan paljon alaa ja uusia suuntauksia, jonka myötä olen huomannut myös erään asian, josta tosin olen itsekin jo kauan paasannut. Nykyään pienemmätkin vaikuttajat tietävät yhä paremmin oman arvonsa markkinointikanavana. Näin ei tosiaankaan ollut vielä edes vuosi takaperin. Luultavasti juuri tämän avoimen ”somettaminen ei ole työtä”-keskustelun ja mikrovaikuttamisen yleistyttyä on tämäkin aihe avannut silmiä. Mielestäni tämä on aivan huippua! Jos sinulla on kohdennettu yleisö ja huomattavasti ”normaali-somettajaa” enemmän autenttisia seuraajia, on sinulla myös mahdollisuus vaikuttaa. Jos tavoitat joukon itsesi kaltaisia seuraajia paremmin, kuin monet muut mediat, miksi sinun tulisi tehdä yritykselle X markkinointia ja myynnin edistämistä ilmaiseksi? Viimeksi kun kirjoitin aiheesta, nousi keskustelua esimerkiksi siitä, kuinka vaikkapa tuotelahjojen antaminen voi pienen yrityksen kohdalla olla ainoa realistinen keino tehdä markkinointia. Ja tämä on täysin totta!

Toki saan itsekin paljon tuotelahjoja, kuten kosmetiikkaa, joille annan ilmaista näkyvyyttä mikäli niihin tykästyn. Raja meneekin siinä kun yritys sanelee ehtoja postausaikatauluista, valitsee tuotteita puolestasi tai vaatii näkyvyyttä jo ennenkö olet edes kokeillut tuotteita. Tottakai kaikki käyttävät tässä omaa harkintaansa, ei aina ole edes realistista vaatia kaikesta rahallista palkkiota. Joissain tapauksissa annan todella mielelläni näkyvyyttä esimerkiksi pienille kotimaisille brändeille, joilla ei (vielä) ole mahdollista tehdä maksullista markkinointia. Tässäkin on siis suuressa osassa brändin houkuttelevuus ja kiinnostavuus. Uskon vahvasti siihen, että kun annat eteenpäin hyvää, saat takaisin hyvää. Se, että minä tai joku muu vaikuttaja kehuu hyväksi todettua pientä toimijaa, voi oikeasti olla tälle suuri merkitys. Ja tästä taas pääsemmekin siihen, että somessa on oikeasti valta. Se voi nostaa yrityksen supersuosioon tai jopa aiheuttaa pahoja tuhoja brändi-imagolle. 

 Esimerkki: Sain joku aika takaperin ehdotuksen mediatoimistolta, joka tekee SEO-optimointia eräälle siivousfirmalle. Olisin saanut postausta vastaan parin tunnin siivouksen meille kotiin. Tarkoituksena linkitellä kyseisen yrityksen sivuille, SEO-edun saamiseksi. Ihan jo periaatteesta, ei kiitos. Varsinkin kun on oletettavissa, että tämä kyseinen mediatoimisto kuitenkin saa rahallisen korvauksen kyseiseltä siivousfirmalta. Tekisivätkö he SEO-optimointia asiakkailleen siivouspalkalla? Enpä usko. (Olisi kuitenkin ehkä pitänyt kysyä, haha.) Tämä on se, mitä ajan takaa. Vielä edelleen törmää esimerkiksi siihen, kuinka vaikuttajat koetaan väylänä tuottaa muille välillisesti rahaa. Ei näin!

On eri asia kertoa kivoiksi koetuista tuotteista omasta tahdostaan, kuin se, että pyritään systemaattisesti tekemään markkinointia pilkkahintaan tai syötetään sanoja valmiiksi vaikuttajan suuhun. PR-toimintahan perustuu juuri siihen, että pyritään aktiiviseen tuoteseedaukseen toivoen, että oikeat henkilöt tykästyvät tuotteeseen ja kertovat niistä ilman sen kummempia velvotteita. Tämä on mielekästä, se ei, että yritetään rahastaa toisen kustannuksella.

Ajatuksia aiheesta? 

 

Oletteko te perehtyneet mikrovaikuttamiseen tai kiinnittäneet huomiota siihen, mikä on omalla kohdallanne tehokkain mainonnan muoto? Ärsyttääkö vaikuttajamarkkinointi?

 

Ps. Tuo musta paita on muuten uusi lempparini, jonka ostin ystäväni Asuyama-merkiltä ja paita on tämä. Oli pakko ostaa myös valkoisena, koska rakastan cropped-paitoja yli kaiken <3 Itseasiassa kaksi vuotta takaperin Asuyaman ensimmäisestä mallistosta ostamani cropped-merinovillapaita on ollut sen jälkeen kaikista paidoistani eniten käyttämäni ja edelleen täydellisessä kunnossa!

 

Kuvat Jutta

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.