Arjen hyvinvoinnin ja aktiivisuuden seurantaa hybridiälykellon avulla

Kaupallinen yhteistyö: Garmin

Olen jo vuosia seurannut aktiivisuuttani erilaisten appsien ja aikaisemman urheilukelloni avulla. Sen lisäksi, että oman aktiivisuuden seuranta tuo hurjasti motivaatiota omaan liikkumiseen, on nykyään mahdollista seurata myös muita terveyden osa-alueita ja tämähän vasta kiinnostaakin! Viime vuosina ovat älykellot kehittyneet hurjaa vauhtia ja kyllä, olen itsekin aivan superinnoissani tästä oman terveyden seurannasta ja tulosten analysoinnista. Garminille on syksyllä ilmestynyt uusi hybridiälykellojen mallisto vívomove, josta sain vastikään pr-lahjana käyttööni vívomove Style-kellon, jota odotinkin todella malttamattomana postista parin viikon ajan! Vilautinkin kelloa viikonloppua Instan puolella ja sainkin monelta viestiä kelloon liittyen. Kuulemma (hybridi)älykellon hankinta on juuri nyt mielessä monella ja nämä Garminin uudet kellot näköjään kiinnostavat paljon. Olen läpi vuosien kuullut Garminin urheilu- ja älykelloista valtavan hyvää palautetta. Muistan edelleen jonkun ikivanhan postauksen, jossa kyselin teiltä vinkkejä urheilukelloista ja Garminia suositeltiin eniten, joten senkin vuoksi olin todella innoissani saadessani itse testata terveyteni seurantaa arjessa kellon ja älypuhelimen avulla.

Oma kelloni on Garmin vívomove Style ja mallistosta löytyy muitakin todella kauniita kelloja, joiden ulkonäköön ihastuin juuri senkin vuoksi, etteivät ne näytä liian sporttisilta, kuten useiden valmistajien älykellot. Itse suosin juurikin naisellisempia ja siroja kelloja, jotka sopivat myös tavallisessa jokapäiväisessä arjessa, olematta liian sporttisia esimerkiksi siistimmän pukeutumisen kanssa. Itse toivon älykellolta erityisesti juuri arjen aktiivisuuden, unen ja stressitason mittausta, sekä analyysiä. Kello mahdollistaa erilaisten tavoitteiden asettamisen esimerkiksi aktiivisuuden suhteen, joka voi toimia erinomaisena kannustimena liikkumiseen. Päivän mittaan kello muistuttaa levosta, liikkumisesta ja verryttelystä, jos olet ollut liian stressaantunut tai istunut paikallasi pitkään.

vívomove Style-älykello tallentaa ja analysoi esimerkiksi seuraavaa dataa sinusta:

 

Uni. Kello seuraa eri univaiheita, unen kokonaismäärää, liikkumistasi yön aikana, sekä pulssia ja hengitystä nukkuessasi. Unen analysoiminen on todella mielenkiintoista, koska näet Garmin Connect-apissä unen kokonaismäärän lisäksi eriteltynä myös kevyen, syvän ja REM-unen pituudet. Heräilen usein ainakin kerran yössä ja herääminen näkyy selvästi myös analyysissä. Lisäksi voi kellossa aktivoida myös hengityksen seurannan (myös päivällä). Itselläni on arjessa ”ongelmana” usein pinnallinen hengitys, usein kiireessä unohdan hengittää kunnolla ja tämä näkyy myös tilastossa. Hengitys on nimittäin unen aikana huomattavasti syvempää. Ehdottomasti siis seikka, johon täytyy kiinnittää arjessa enemmän huomiota.

Aktiivisuus ja syke. Olen itse asettanut päivätavoitteeksi aktiivisuuden suhteen 10 000 askelta ja kello ilmoittaakin värinällä päästessäsi tavoitteeseen. Kello seuraa ranteesta sykettäsi päivän aikana, jolloin leposykkeen ja päivän minimi- ja maksimisykkeen tarkastaminen on helppoa. On ollut mielenkiintoista huomata, että syke nousee päivittäin reippaasti jo hyötyliikunnastakin, joka on ehdottomasti aktiivisuuden suhteen todella tärkeää. Lisäksi voit asettaa tavoitteita esimerkiksi kerrosten nousun suhteen ja syöttää appsiin myös manuaalisesti eri liikuntasuorituksia.

Stressitaso. Tämä on yksi ominaisuuksista, joka kellossa kiinnosti itseäni eniten. Päivän stressitasojen seuranta on ollut todella mielenkiintoista ja varsinkin konkreettisesti huomata, kuinka tarkasti kello monitoroi esimerkiksi kiireen hektisinä päivinä. Käsittääkseni stressitasoon vaikuttaa ainakin levon vähyys, aktiivisuus ja syke. Päivinä, jolloin stressitaso nousee, muistuttaa kello sinua pitämään taukoja ja lepäämään. Garmin Connectista näet päiviesi stressitason konkreettisinä käyrinä tuntitasolla, joissa sininen kertoo vähästä stressistä, keltainen ja punainen taas korkeammista stressitasoista. Lisäksi näkee päivän ”kokonaisstressin” myös erittelynä, jossa näet konkreettisesti minuutteina ja tunteina ajat, jolloin olet levännyt, ollut vähän tai enemmän stressaantunut. Tämä tekee käteväksi esimerkiksi päivätasolla eritellä sen, mitkä asiat ovat niitä eniten stressiä aiheuttavia.

Energiataso. Laadukas uni lataa päivittäistä kokonaisenergiaasi ja olenkin aina aamuisin käynyt katsomassa Garmin Connectista päivän Body Battery-tason ja pyrinkin siihen, että taso olisi päivittäin vähintään 70/100. Body Batteryä lataa lepo, sekä palautuminen ja kuluttaa taas liikkuminen, levon puute, sekä stressi.

Kuukautiskierto. Voit syöttää kelloon kiertoosi liittyviä asioita, kuten fyysisiä tai tunnepuolen oireita, joiden avulla voit seurata kuukautiskiertoasi. Todella epäsäännöllinen kierto on ollut riesanani koko syksyn, joten tämä on asia, johon haluan perehtyä syvemmin seuraavaksi.

Lähimaksu-ominaisuus Garmin Pay helpottaa maksamista, koska käyttää kelloasi esimerkiksi ruokaostosten maksamiseen. En itse ole vielä ehtinyt aktivoida maksuominaisuutta, mutta täytyy pian testata. Ehdottomasti näppärä esimerkiksi silloin kun haluaa piipahtaa lenkillä ruokaostoksilla ilman lompakkoa.

Lisäksi saa kelloon halutessaan synkronoitua myös kalenterin ja älypuhelimen ilmoitukset, kuten viestit, IG-ilmoitukset, puhelut ja tekstiviestit. Itse tosin olen kytkenyt nämä pois, koska en jaksa jatkuvasti olla reaaliajassa tietoinen jokaisesta IG-viestistä, joita välillä tulee ihan jatkuvalla syötöllä. Pidän itse puhelintani lähes aina äänettömällä, mutta ominaisuus hyödyttää varmasti silloin kun tosiaan haluaa olla reaaliajassa perillä viesteistä ja tärkeistä puheluista. GPS seuraa myös päivittäin liikkumiasi etäisyyksiä.

Mitkä sitten ovat kokemukseni Garminin vívomove Stylestä?

 

Kello on ollut käytössäni nyt noin viikon ja olen ollut kelloon aivan hurjan tyytyväinen. Kellon kanssa on tullut käytyä uimassa (!), joogassa, kuntosalilla ja tehtyä arkiliikuntaa. Erityisesti Garmin Connect-sovellus, jossa voit tarkastella ja analysoida dataa, on todella selkeä, helppokäyttöinen ja olen ainakin pari kertaa päivässä tiiraillut sieltä statseja uneen, stressi-, sekä energiatasoihin liittyen. Kello on kerännyt paljon kyselyitä ihmisiltä juuri sen siron ulkonäön vuoksi ja moni onkin yllättynyt, että kyseessä on hyvinvointia seuraava älykello.

Olen aina ollut vahvasti kello-ihminen ja oltuani aivan liian pitkään ilman rannekelloa, on ollut jotenkin helpottavaa taas katsoa aikaa oikeasta kellosta, eikä aina kaivaa puhelinta esille. OLED-näyttö aktivoutuu kellossa kohottamalla kättä. Itse olen jo nyt todella vaikuttunut kellosta ja huomaan eron selvästi edelliseen urheilukellooni verrattuna, tämä nimittäin mittaa ja analysoi terveys- ja aktiivisuusdataa huomattavasti monipuolisemmin kuin mitä esimerkiksi älykellot pari vuotta takaperin.


Eniten on kuitenkin kiinnostanut oman hyvinvointidatan analysoiminen, jonka avulla on kiinnittänyt yhä tarkemmin huomiota palautumiseen ja lepoon. Aikaisemmin olen hektisinä viikkoina saattanut soimata itseäni esimerkiksi siitä, etten ole ehtinyt arkena salille tai lenkille. Kellon analytiikka on kuitenkin havainnollistanut sen, että hyötyliikunta kartuttaa välillä aktiivisuutta jo aivan hurjasti yksinään, eikä siis ole ihme, että hektisten päivien päätteeksi kaipaa kenties ennemmin palautumista kuin sitä, että lähtisi salille rehkimään. On hyvä kunnella kehoaan ja siinä on kellosta ollut suuri apu jo näin lyhyelläkin aikavälillä.

Tässä muuten ehdottomasti loistava toive joulupukille! Aivan täydellinen joululahjaidea aktiiviselle naiselle tai miksei miehellekin miesten mallien osalta. vívomove-kelloja myy esimerkiksi Garminin oma verkkokauppa, Gigantti ja kelloliikkeet.

Onko teillä käytössä älykello? Ja jos on, minkä merkin?

Oletteko jo tutustuneet näihin vívomove-kelloihin ja kiinnostaako tämmöinen hyvinvoinnin seuranta noin yleisesti?

 

 

 

2 Replies to “Arjen hyvinvoinnin ja aktiivisuuden seurantaa hybridiälykellon avulla”

  1. Todella kaunis kello 🙂
    Itselläni on ollut kohta vuoden käytössä Suunnon Fitness 3 ja kello on ollut ihan ok. Eniten ärsyttää kellon huono sykkeenmittaus urheilusuorituksen aikana, syke tuntuu tempoilevan miten sattuu… (esim pace-tunnilla: syke ensin nousee korkealla burpee hyppyjen jälkeen mutta seuraavaksi on kyykky ja syke onkin alle 100..) johtunee käden asennosta tai jotain vaikka kello olisikin melko tiukasti paikallaan.
    Kun tämä kello lopullisesti kyykkää, ajattelin siirtyä testaamaan toista merkkiä ja se voisi olla vaikka tuo garmin!

    1. Mulla oli myös muutama vuosi takaperin Suunto ja nyt tähän siirryttyäni huomaa kuinka nämä ovat tässä parin vuoden aikana edistyneet! Nyt kun muistelen, niin rannesyke taisi siinä omassanikin heitellä jotenkin. Suositus ehdottomasti Garminille 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *